Expedícia Tatra okolo sveta 2 má ambiciózne plány

Mnohí si spomenú na legendárnu expedíciu, kedy šesťkolesová Tatra prešla medzi rokmi 1987 a 1990 po všetkých kontinentoch. Vtedy expedícia využívala Tatru 815 GTC, čo má byť skratka od Grand Tourist Caravan. Na jej stopy má nadviazať druhá časť expedície, ktorá štartuje 22.2.2020.

Druhá expedícia s názvom Tatra okolo sveta 2 pôjde z Európy cez strednú a východnú Áziu, prejde Južnou, strednou a Severnou Amerikou, odkiaľ sa následne dostane do Afriky a naspäť do Českej republiky. V pláne je 270-tisíc kilometrov a predbežné trvanie expedície je naplánované na 3 roky.

Zakladatelia projektu, Marek Havlíček a Petr Holeček, nechcú ísť v stopách pôvodnej expedície, ale vyrazia na cestu, ktorá je pokračovaním plánov z konca osemdesiatych rokov. Keby sa vtedy pôvodná posádka vydala na druhú časť, tak by vyštartovala tiež tým smerom, čo nový tím.

Zdroj: Autobazar.sk

Na zdolanie toľkých kilometrov a takého času mimo domu prispôsobili členovia aj auto. Nová Tatra, ktorá má prejsť okolo sveta je vlastne archívny kúsok z roku 2005, ktorý má ešte stále systémy bez nutnosti použitia AdBlue. Vlastne tento kus bol iránsky valník, ktorý ostal na sklade po určitých problémoch v oblasti. Našli ho s nájazdom 4000 km a umývačskou nadstavbou. Po odobratí pôvodnej nadstavby bol predĺžený rázvor na 4,5 metra a dostavané ubytovacie možnosti. Celková dĺžka novej Tatry je 10 metrov, rovnako ako tej pôvodnej, avšak má o nápravu menej.

Zníženie počtu náprav bolo nutným krokom, lebo na servise a poplatkoch za trajekty a prejazdy by sa cena expedície vyšplhala zo súčasného milióna eur ešte o sto tisíc eur vyššie. Vozidlo má pohotovostnú hmotnosť 13 ton a celkovú 16. Základom je teda staršia a jednoduchšia verzia vozidiel kopřivnickej značky, čo hrá do karát tomu, že servis je naplánovaný samostatne, lebo mimo civilizácie je to jediná možnosť ako auto udržiavať.

Pohon všetkých štyroch kolies zabezpečí motor V8 s objemom 12 667 centimetrov kubických produkujúci 230 kW (313 k). Zaujímavosťou je čiastočná prestavba na vodíkový pohon, ktorý má znížiť spoterbu o 12 a emisie až o 37 percent. Maximálna rýchlosť vozidla je 125 kilometrov za hodinu.

Zdroj: Autobazar.sk

Priestor pre pasažierov je v zadnej časti, podobne ako to bolo v pôvodnej Tatre. Okrem stálych 4 členov bude mať expedícia aj variabilnú zložku. Ponúkne priestor na absolvovanie niektorých častí pre kohokoľvek. Viac o trvaní a cene účasti je na stránke tatrakolemsveta2.cz. Ak sa niekto rozhodne absolvovať určitý segment, ktorý je ešte voľný, tak rozhodne nebude len pasažierom, ale bude zapojený do fungovania expedície a bude mať svoju úlohu.

Každý z pasažierov bude mať svoj priestor s objemom 110 litrov na batožinu. To je takmer toľko, koľko má Volkswagen Up!. O komfort sa postará kúrenie a klimatizácia. Tú navrhli v spoločnosti Molpir na Slovensku, ktorá je aj prvovýrobovým dodávateľom klimatizácií pre vozidlá Tatra. Systém má dva okruhy a skladá sa z rôznych komponentov. Posádka bude viezť aj 720 litrov pitnej vody, ktorá by mala vystačiť aj na týždeň mimo civilizácie.

Na prespatie bude dostupných až 19 lôžok. To znamená, že ak sa niekto s niekym poháda, nemusí vedľa neho spať. Časť miest na spanie je v nadstavbe, jedno je v kabíne, ale najväčší počet je v štyroch stanoch umiestnených na streche nadstavby. Vnútri bude ešte aj sprcha a WC, obe v dvoch kusoch. Varenie bude možné v jednej z dvoch kuchýň a dostupné budú aj dve chladničky.

Zdroj: Autobazar.sk

Pre potenciálnych pasažierov sú dostupné miesta na prvú etapu expedície, ktorá prechádza cez Rusko a ázijské krajiny. Postupne budú pribúdať aj miesta pre ďalšie etapy. Druhá pôjde cez americký kontinent a tretia navštívi Afriku. Na každú časť je približne jeden rok.

O úspechoch expedície budú členovia informovať na sociálnych sieťach, ale má vzniknúť aj celý dokumentárny seriál o priebehu. Rozpočet expedície je približne jeden milión eur. Z toho takmer tretinu dali dokopy zakladatelia a zvyšok je financovaný z crowdfundingovej kampane a z peňazí vyzbieraných za účasť na expedícii.

Štart v Prahe je teda 22.2.2020, ale ak by ste sa naň chceli pozrieť, tak z Bratislavy Tatra vyrazí deň na to, 23.2.2020. Štartovací rok je symbolický, lebo je presne 30 rokov po návrate tej pôvodnej expedície. Na youtube je možné nájsť film, ktorý zachytila pôvodná expedícia a nebol nikdy vysielaný v televíziách, lebo počas samotnej expedície sa v krajine zmenili pomery a výsledky už neboli tak dôležité. Nová Tatra v tom však nebude úplne sama. Expedíca bude mať k dispozícii aj servisné vozidlo, z ktorého bude možné natáčať dynamické zábery. Bude ním karavan Adria. Je jasné, že nepôjdu spolu všetky časti cesty, lebo Tatra má predsalen lepšiu priechodnosť terénom, ale poskytne zázemie pre kameramanov a časť posádky.

Zdroj: Autobazar.sk

Okrem facebookovej stránky expedície budú priebežné úspechy a aj neúspechy zdieľané na instagrame a youtube. Vozidlo je dokonca vybavené senzormi, ktoré na diaľku dokážu monitorovať stav auta, aktuálnu rýchlosť, polohu, teploty vzduchu a komponentov a mnoho iných atribútov a predpovedať tak prípadné problémy. Časť z týchto údajov by mohla byť dokonca dostupná pre verejnosť.

Zdroj: Autobazar.sk

Zdroj foto: Autobazar.sk

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Expedícia Tatra okolo sveta 2 má ambiciózne plány