Multikára z NDR - ikona časov dávno minulých s nosnosťou 2480 kg!

Automobil, ktorý nemožno považovať za vydarený a predsa bol úspešný. Tak by sa dala pomenovať séria modelov, ktorých boli plné cesty a ich úspech bolo možné označiť ako vysoko nepravdepodobný.

Niekedy sa dostalo pod kapotu, čo sa nemalo. Inokedy ide o ukážku zvláštnych mašín, ktorým kraľujú nie práve pohľadné stroje ako Multicar. Multikáry boli všade. Využívali sa vo všetkých oblastiach života a mali rôznorodé spôsoby využitia.

Povojnový špeciál

Poďme sa pozrieť do histórie. Tá siaha do povojnových čias. Presnejšie obdobie, kedy na príkaz sovietskych vojenských zložiek vznikol združený strojárenský podnik IFA. Industrieverband Fahrzeugbau vo východnom Nemecku patril medzi najdôležitejšie podniky. Právom. Prebiehala tu výroba kľúčových modelov. Dnešný hlavný aktér dostal meno Multicar M21.

Multicar M21

Okrem obrích nákladných aut tu vznikol ďalší a menší unikát. Ako sa na časy komunizmu patrí, tento podnik bol zároveň aj združením, ktoré stálo za najlepšími vozidlami socialistického bloku. Ktoré? No predsa esá vtedajšej výroby, Wartburg, Trabant, Robur a Barkas. Nepatrili medzi najlepšie vozidlá týchto čias. To však nič nemení na fakte, že sa zapísali do histórie.

Kabína pre 1 vodiča

Po modernizácii mal model M22 kabínu pre jedného vodiča. Ďalším významným podnikom bol ADE-Werke, ktorý sídlil vo Waltershausene, v strede Nemecka. Po znárodnení bol podnik premenovaný na Gerätebau Waltershausen (Výroba zariadení Waltershausen), neskôr na VEB Fahrzeugwerk Waltershausen. Dosť nezrozumiteľných a stále sa meniacich nápisov.

Dieselkarre DK2002

Najväčší úspech zaznamenal Multicar v 50. rokoch. Čo sa vtedy inžinierom podarilo? Podarilo sa im implementovať dieselový motor do elektrickej prepravnej plošiny s označením EK 2002. Konečné parametre? 1 valec, 1 piest a celkový výkon len 4,1 kilowattu. Ďalšia zmena nemohla byť iná ako zmena názvu. Po ňom už vozidlo dostalo pomenovanie Dieselkarre DK2002. Na prvý pohľad je jasné, že sa zmeny nedostali hlbšie pod kapotu. Ide vlastne o sériu ručne pozváraných funkčných komponentov bez kapotáže. Už tu sa budoval základ dizajnu a využitia, na ktoré bol stroj určený. Privítajme pojazdnú plošinou na naftu.

Unesie až 2 000 kilogramov

Ďalší modernizovaný model, Dieselkarre DK2004 je konečne tu. Strohé telo dostalo kapotáž a pekné oblé tvary. Výsadou sa stali otváracie dvere v prednej časti. V 50. rokoch šlo o výrazný objav. Len pre predstavu, maximálna rýchlosť bola len 15 kilometrov za hodinu. Ďalšia výnimočná vlastnosť? Schopnosť uniesť až 2 000 kilogramov

2x viac valcov

O výkon sa staralo  2-násobné množstvo valcov ako predtým. Z 1 sa dostávame na 2 valce s celkovým objemom 0,8 litra a výkon 9,56 kilowattov, od roku 1970 až 11 kilowattov. Rázvor náprav bol len neskutočných 1700 milimetrov. Aká bola nosnosť vozidla? Nosnosť dosiahla 1700 kilogramov. Ďalším vylepšením je 4-stupňová prevodovka. Stroj je schopný dosahovať maximálnu rýchlosť 23 km/h. Koľko kusov bolo reálne vyrubených? Po vystavení bolo vyrobených až 40 000 kusov. Okrem vnútropodnikovej, našiel stroj využitie aj pri krátkych trasách a hlavne v mestskej premávke.

Multicar M24

Po M22 zažiaril nástupca, model M24. Zabudni na spojenie podnikového vozidla a skutočného nákladného auta. M24 už žne úspech ako plnokrvný nákladiak. Pohon zabezpečuje naftový 4-valec s objemom 2 litre a výkonom 33 kilowattov. M24-rka už disponovala nosnosťou neskutočných 2480 kilogramov. Rázvor dosahoval 1950 milimetrov. Tento stroj zvládal jazdu pri rýchlosti dobrých pracovných 50 kilometrov za hodinu. M24 sa vyrábal až v 14 karosárskych vyhotoveniach!

Vivat Multikára!

Konečne prichádza. Je to ona. Multikára ako ju poznáme. M25 prichádza na trh v roku 1978. K pôsobivej úžitkovej kapacite a variabilite prirátaj ďalšie parametre. Vychytávky ako presklená kabína, veľké čelné sklo s 2 svetlami a ďalšie špeciality pripravené k úžitku.

Model Multicar M26 so 4x4 pohonom

Tento nástupca sa vyrábal od roku 1992 do 2010. Okrem úžitkovej nosnosti, okolo 2300 kilogramov, nemožno prehliadnuť pohon v podobe 2,2-litrového naftového 4-valca s výkonom 34 kilowattov. Novinka? Pohon všetkých kolies ktorý v istých verziách dostal aj pohon všetkých 4 kolies. O výkon sa stará nezničiteľný motor Volkswagenu, obľúbený 1,9 D s výkonom 40 kilowattov. Drž si klobúk, multikára M26 zvládne jazdu pri rýchlosti až 60 kilometrov za hodinu!

Pohon

Vznetový 4-valec nahradil turbodiesel s objemom 2,8 litra od talianskeho výrobcu Iveco. Hovoríme o výkone až 78 kilowattov. Za úspechom určite stojí množstvo riešení a verzii, ktoré môžu regulárne jazdiť po cestách a už vtedy boli plnohodnotnými členmi domácnosti. Ako sa ti tento netradičný

Rekapitulácia

Medzi rokmi 1978 a 1992 vyrobil východonemecký podnik viac ako 100 000 vozidiel a bolo na to niekoľko dôvodov. Najmä nečakaný úspech modelu. Ďalší dôvod, neskutočne veľa verzii a podôb tejto legendy. Nemohla chýbať aj vojenská verzia. O netradičné verzie nebola núdza a nájdeš tie najmenej očakávané verzie. Ako sa ti legenda socializmu páči? Čo by si Multikáre vytkol a naopak pochválil? Podeľ sa s nami o svoj úspech v komentároch.

Zdroj foto: autowp.ruZdroj foto: autowp.ruZdroj foto: autowp.ruZdroj foto: autowp.ruZdroj foto: autowp.ru

Zdroj: autowp.ru, heelsAge.org

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Multikára z NDR - ikona časov dávno minulých s nosnosťou 248...