Elektrický kamión s dojazdom 1 099 km! Má to háčik!

Boom okolo elektromobilov každým rokom rastie. Niekto si nevie elektromobily vynachváliť, iní na ne ani nepozrú. Dôvod je jednoduchý, elektromobilita síce už nie je úplne v plienkach, ale stále dokáže ľudí rozdeľovať. Jedným z najrozporuplnejších bodov je dojazd elektromobilov. Jedna vec sú hodnoty dojazdu, ktoré uvedie automobilka, iná vec je reálny dojazd. Dôkazom toho, že papierovo udávaný dojazd môže byť niekde úplne inde ako reálny je aj tento test dojazdu elektrického ťahača.

Marketingová krása, realita je ale inde

Podporovatelia elektrickej energie sa snažia svoje myšlienky propagovať najrôznejšími spôsobmi, aj keď by to bolo za cenu trochu pokrivenej prezentácie reality. O aktuálny test dojazdu elektrického ťahača sa postarali spoločnosti DPD, známa doručovateľská spoločnosť, Continental, svetoznámy výrobca pneumatík a spoločnosť Futuricum, tá sa zaoberá elektrickými ťahačmi. Na YouTube kanáli ContiTruckUSA sa objavilo video z rekordnej jazdy.

Zdroj foto: youtube.com

Tento rekord činí neskutočných 1 099 km na jedno nabitie. To je na prvý pohľad šialená hodnota, hlavne ak si vezmeme do úvahy že ide o nákladný ťahač, nie osobné auto. Na porvý pohľad sa zdá táto hodnota ako neuveriteľná, pri podrobnejšom pohľade to až taká výhra nebude.

Zdroj foto: youtube.com

V prvom rade sa testovacia jazda uskutočnila na testovacom okruhu Continentalu s dĺžkou 2,8 kilometra. Elektricky upravené Volvo tak jazdilo na dokonalom povrchu, ktorý v bežnej premávke nie je tak úplne bežný. Ťahač sa navyše pohyboval rýchlosťou 50 km/h, čo je tiež od reality extrémne ďaleko. Jazda takouto ustálenou rýchlosťou je ale z hľadiska spotreby najefektívnejšia. Okrem toho jazdil ťahač celkom prázdny, čo je opäť niečo do bežnej premávky totálne nepoužiteľné. Aby toho nebolo málo, v ťahači sa nachádzali elektrické články s dvojnásobnou kapacitou, reálne by tak bol dojazd polovičný niekde na úrovni okolo 500 km. Čo sa týka tohto konkrétneho testu v takmer laboratórnych podmienkach, po prepočte na naftu činila priemerná spotreba okolo 15 litrov nafty na 100 km. To by bolo veľmi fajn, len zopakujeme, ide o test v podmienkach, ktoré na reálnej ceste nie je šanca zažiť. Spoločnosť však ťahač testuje už dlhodobejšie a má najazdených už cez 12 000 km, pričom aktuálne je na spotrebe elektrickej energie, ktorá je ekvivalentom 27,2 litra na 100 km. Keď si vezmete do úvahy, že moderné ťahače s naftovými motormi vedia byť spotrebou len zľahka nad 30 litrov na 100 km, zmysel existencie takéhoto elektrického ťahača je otázny. Hlavne z praktického hľadiska. Bežný kamión dotankujete za pár minút, nabitie takýchto vysokokapacitných batérií trvá viac ako 1 deň! Presne tak, pri reálnych podmienkach zvládne tento ťahač okolo 500 kilometrov na jedno nabitie a potom sa musí vyše deň nabíjať na to, aby zvládol ďalších 500 km. Razom sa na rekordnú jazdu pozerá celkom inak, znova tu máme dôkaz, že elektromobily sú v reálnej premávke aj v nákladnej doprave len veľmi ťažko použiteľné.

Zdroj: youtube.com

Zdroj foto: youtube.com

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Elektrický kamión s dojazdom 1 099 km! Má to háčik!