Citroën a Peugeot posúvajú elektromobilitu do pracovného nasadenia

Je síce super, že elektromobily sú zamerané na bežných ľudí. Ale aký to má efekt? Reálne človek ráno sadne do svojho elektroauta, prejde do zamestnania a po skončení sa vráti domov, prípadne prebehne na nákup. Takto polárne medvede nezachránime. Zaujímavejšie je použitie elektromobilov v komerčnej sfére.

Citroën a Peugeot ukázali ako vyzerá ich predstava o nasadení takýchto vozidiel v každodennom svete. Po veľkých modeloch na elektrickú energiu prichádzajú elektrické verzie Berlinga a Partnera. Je jasné, že oba modely budú mať rovnaké technológie a prekvapením nebude, keď onedlho pribudne aj alternatíva od Oplu vo forme elektrického modelu Combo.

Foto: Citroën

Základom malého elektrického vanu je teda upravená platforma. EMP2 ponúka možnosť adaptácie a prispôsobenia na e-CMP. To znamená použitie batérie s kapacitou 50 kWh, ako je, koniec-koncov, aj v elektrických verziách ë-C4, e-2008, e-208 a tiež vo väčších elektrických vanoch Jumpy a Expert. Vzhľadom na veľkosť ë-Berlinga a e-Partnera má trochu nižší dojazd, ten udávaný, ako malé elektroautá.

Na jedno nabitie zvládne takýto malý van až 275 kilometrov meraných podľa cyklu WLTP. V ponuke budú dve dĺžkové verzie modelu, ktoré kopírujú ponuku vozidiel so spaľovacími motormi. Dojazd na nabitie by však mal byť, podľa analýz koncernu, dostatočný na každodenné používanie v mestách a často aj mimo nich. Ak by bol krátky, tak stále existujú naftové a benzínové motory v ponuke modelov. Väčšina majiteľov však robí denne do 200 kilometrov, na ktoré dojazd týchto elektrických vozidiel úplne stačí.


Foto: Citroën

Na nabíjanie je možné využiť viacero možností. Od klasickej nabíjačky z 230V siete až po rýchlonabíjačky. Domáce nabíjanie znamená, pri silnejšej 16A zásuvke, plné nabitie za 15 hodín. To asi veľmi reálne použitie nebude. Skôr je nutnosť mať wallbox s výkonom napríklad 7,4 kW, s ktorým sa batéria nabije za 7 hodín a 30 minút. To je presne za noc, ak je auto v dvojzmennej prevádzke na rannej a poobednej zmene. Maximum, ktoré tieto autá zvládajú je 100 kW, pričom nabitie z nuly na 80 percent je v takom prípade záležitosť 30 minút.


Foto: Peugeot

Tak ako ostanté elektromobily, aj tieto dva ponúknu možnosť odloženia nabíjania kvôli optimalizácii ceny elektrickej energie v noci a tiež je možné predkúriť si kabínu tiež z elektrickej siete. Eliminuje sa tým vyhrievanie počas jazdy samotnej. Kontrola stavu je možná pomocou aplikácie, buď My Citroën, alebo My Peugeot. Nabíjací konektor je umiestnený tam, kde je normálne veko nádrže. To znamená, že elektrické verzie bude možné odlíšiť iba pohľadom na názov na kufri hovoriaci o konkrétnej  verzii.

O voľbu jazdného režimu sa stará samostatný prepínač, ktorý má tri polohy. Normal ponúkne kompromis medzi dojazdom a dynamikou. Využíva výkon 80 kW (110 k) a krútiaci moment je priškrtený na 210 Nm. Režim Eco funguje iba s výkonom 60 kW (82 k) a krútiacim momentom 190 Nm. Maximálny výkon je však dostupný až v režime Power, kedy je k dispozícii 100 kW (136 k) a 260 Nm. V tomto režime je zrýchlenie na stovku za 11,2 sekundy a maximum obmedzené na 130 kilometrov za hodinu.


Foto: Peugeot

V ponuke oboch modelov budú teda dve dĺžky karosérie, pričom pre dlhšiu verziu bude dostupná aj päťmiestna kabína. V prípade kratšej verzie je najväčší počet miest tri. Vtedy je vpredu miesto sedadla spolujazdca lavica, kde sa môžu posadiť dvaja kompaktnejší členovia posádky. Základná hmotnosť ľahšej a kratšej verzie je 1566 kilogramov. Ak to porovnáme s  naftovou verziou s výkonom 75 kW (102 k) a manuálnou prevodovkou, tak zistíme, že elektrická verzia pribrala necelých 100 kilogramov. Je to z dôvodu, že štandardný naftový model má nielen ťažký motor, ale aj výfukové systémy s čistením spalín a nádrž, v ktorej je, v prevádzkovej hmotnosti aj nafta.


Foto: Peugeot

Zdroj: Autobazar.sk
Zdroj foto: Citroën, Peugeot

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Citroën a Peugeot posúvajú elektromobilitu do pracovného nas...