Kačky si pozreli Štúrovo, zraz Citroënov 2CV bol parádny

Citroën 2CV má už štatút legendárneho a ikonického auta. Môže za to, okrem samotného vozidla, ktoré postavilo na kolesá celé Francúzsko, aj fakt, že účinkovalo v mnohých filmoch. Okrem Jamesa Bonda sa na ňom preháňali aj mníšky vo filme Žandári zo St. Tropez. Teda preháňali sa aj na niektorých častiach.

Toto kultové auto má na Slovensku veľmi dobrú základňu a klub funguje priam ukážkovo. Tohtoročný zraz, ktorému patrí vždy posledný augustový víkend, sa uskutočnil v Štúrove. Sobotný program začínal odjazdom na prehliadku Ostrihomskej katedrály, odkiaľ sa Kačky presunuli znova do Štúrova, kde mali povolenie pózovať priamo na námestí, v pešej zóne. Okrem 25 kusov 2CV sa na paráde zúčastnilo niekoľko sprievodných áut, ale aj elegantný Citroën DS s červeným lakom.


Foto: Citroën

Podľa stručných štatistík bolo v 25 vozidlách až 41 pasažierov. Najväčšiu vzdialenosť prekonal, pri jazde na zraz, majiteľ 2CV z Michaloviec. Najstarší kúsok, z roku 1956, prišiel z Dolného Kubína.

„Sme radi, že sme tradíciu stretnutí neprerušili, a že napriek rôznym obmedzeniam v súvislosti s koronou sa nám zraz Citroënov 2CV podarilo zorganizovať. Všade tam, kde sa tento rok pestrofarebné autíčka zastavili, opäť šírili dobrú náladu a potešenie“, povedal predseda slovenského Citroën 2CV klubu, pán Daniel Dušánek.


Foto: Citroën

Citroën 2CV je ikonou, lebo po Druhej svetovej vojne pomohol s obnovou Francúzska a hlavne s jeho mobilizíáciou. Výroba sa začala v roku 1948 a skončila v roku 1990. Malé auto bolo veľmi jednoduché a základnou požiadavkou bolo, aby odviezlo košík s vajíčkami po poli bez toho, aby sa vajíčka rozbili. To znamená naozaj komfortné nastavenie podvozku. Vidno to aj na niektorých záberoch z rally. Náklon je extrémny, kolesá akoby sa dostávali mimo karosériu.

Pre Francúzsko bol Citroën 2CV, čiže Kačka, rovnakou hnacou silou ako pre Nemecko Volkswagen Chrobák. Už od začiatku a vlastne aj do konca výroby mala 2CV štvorstupňovú prevodovku, čo bolo o stupeň viac ako mali vtedy domáci konkurenti Renault Juvaquatre a Peugeot 202.


Foto: Citroën

Prvú verziu poháňal vzduchom chladený dvojvalec s objemom 375 centimetrov kubických a výkonom 6,7 kW (9 k). Maximálna rýchlosť bola 65 kilometrov za hodinu. To bolo aj pre vtedajšiu odbornú verejnosť smiešne a najväčšie posmešky z auta si robili, samozrejme, v USA, kde ani desaťnásobný objem nebol priemerným motorom. Ale verejnosť to zobrala inak, bol to lacný spôsob mobility. Už pár mesiacov po uvedení boli čakacie doby až tri roky. Vtedy boli používané autá drahšie ako nové, lebo na ne nebolo nutné čakať. Po prvom roku 1949 sa tohto chytila aj automobilka. V roku 1950 zvýšila dennú produkciu z 876 na 6196 kusov denne. Celkovo sa, aj so všetkými špeciálnymi verziami, vyrobilo viac ako 9 miliónov kusov tejto legendy. Z toho klasických a pôvodných 2CV bolo 3,9 milióna.



Foto: Citroën

Zdroj: Autobazar.sk
Zdroj foto: Citroën

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Kačky si pozreli Štúrovo, zraz Citroënov 2CV bol parádny