Britská luxusná automobilka Rolls-Royce má niekoľko modelov vo svojom portfóliu. Po generačnej obmene Phantomu a novom Cullinane sa konečne predstavil aj nový Ghost, ktorý prichádza po 10-ročnom životnom cykle.
Po prvej generácii, ktorú automobilka postavila na základe BMW radu 7 je tento nový kompletným Rolls-Royce. Využíva totiž rovnakú platformu ako majú zvyšné nové modely. Len pre zaujímavosť, platformu nazvali Rolls-Royce Architecture of Luxury.
Základná téma dizajnu exteriéru ostáva rovnaká, len je vylepšená vizuálnymi prvkami z Phantomu. Predná maska chladiča má modernejšiu interpretáciu gréckeho chrámu a môže byť podsvietená. Tým, že maska nemá tak výrazný lem sa dostala soška Spirit of Ecstasy až na kapotu. Okolo nej tak bude oceľ a nie chróm, ako to bolo v niektorých prípadoch doteraz.
Predný nárazník dostal jediný otvor na nasávanie vzduchu s jemným vyvýšením na bokoch doplneným o chrómový pásik. Kým prvá generácia Ghostu mala samostantné smerovky, tá nová ich má integrované do svetiel, podobne ako väčší model.
Bočný profil vôbec nebolo treba meniť, lebo, podľa vyjadrení predstaviteľov Rolls-Royce, je vyvážený a môže predstavovať vozidlo, ktoré si vodič riadi sám, ale aj vozidlo so šoférom. Zostal aj hrubý posledný slpik karosérie, ktorý je charakteristický pre modely značky. Oblá zadná časť s takto tvarovaným vekom kufra má pripomínať nielen Phantom, ale tiež jednokusový špeciál Sweptail.
Interiér je hlavne o luxuse. O tichosti asi netreba hovoriť. Tradičné motto Rolls-Royce, že najviac má byť zreteľný zvuk hodiniek konštruktéri použili aj tu. Prístrojová doska má výrazný horizontálny systém členenia a vo vrchnej časti je takmer plochá. Celkovo pohľad na ňu evokuje minimalistický prístup a vizuálne odľahčenie oproti predchodcovi.
Stredová konzola dostala ovládanie nového informačno-zábavného systému, ktorý nezaprie určitú príbuznosť so systémom v BMW. Použitie kolieska nevymizlo ani v tomto aute a odťahuje pozornosť od diania pred autom výrazne menej ako dotykové displeje. Pred spolujazdcom je sklený povrch, pod ktorým je drevo, aspoň to tak vyzerá, a po naštartovaní sa rozžiari názov modelu a časť hviezdnej oblohy.
Nové je aj nastupovanie do interiéru. Ghost má nielen elektrické zatváranie, ale aj otváranie. Na aktivovanie stačí potiahnuť kľučku a druhé potiahnutie otvorí dvere. Zastavia sa v momente keď človek pustí kľučku. Ghost má dokonca systém, ktorý zaručuje, že otváranie bude vždy rovnako rýchle bez ohľadu na to v akom uhle Ghost parkuje.
Rolls-Royce umiestnil pod kapotu znova V12 s objemom 6,75 litra. Tu sa na problém s emisiami CAFE nehrá. Nová generácia Ghostu má výkon 420 kW (571 k) a krútiaci moment 850 Nm. Auto s hmotnosťou 2,3 tony s týmto agregátom zvládne stovku za 4,5 sekundy. Motor bude spolupracovať s automatickou osemstupňovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Automobilka oznámila, že spotreba má byť 16,8 litra. Aj keď tu sa to veľmi nerieši.
Platforma Architecture of Luxury dovolila konštruktérom použiť špeciálne tlmiče a dorazy, ktoré ešte viac prispievajú k tomu, čomu automobilka hovorí Magic Carpet Ride. Nový tlmič horných ramien vpredu dopĺňa vzduchový systém a elektronicky nastaviteľné tlmiče. Systém podvozku má informácie zo stereokamier, ktoré čítajú povrch cesty a zmäkčujú tlmiče na kolesách samostatne, aby zabránili tvrdým nárazom a pohybom karosérie. Komfort zlepšuje aj využívanie informácií z GPS prevodovkou a natáčacia zadná náprava.
Základná cena auta bude približne 300-tisíc eur. Oproti Cullinanu je to len o pár stoviek eur menej.
Zdroj: Autobazar.sk
Zdroj foto: Rolls-Royce