BMW má vrchol svojej produkcie označený číslom 7. Aktuálne možno trochu do kapusty lezie aj osmička, ale čo sa týka komfortu, tak je aj pri najnovšej generácii vrcholom stále sedmička. Predchádzajúca generácia označená kódom F01 je teraz za veľmi prijateľné sumy, čo znamená, že je je o ňu záujem.
Model F01 prišiel po kontroverznom modeli E65, ktorý mal na začiatku veľmi nekonvenčné črty. Chris Bangle za to dostal veľkú kritiku a nový model teda stavil na istotu a prišiel s tvarmi, ktoré sa páčia viacerým. Model F01 bol v ponuke od roku 2008 do roku 2015 a my sme skúsili jeho verziu s trojlitrovým radovým šesťvalcom s označením 730d a rovno v dvoch kombináciách farieb vonku a vnútri.
Vonkajšie tvary sú miernejšie
Po naozaj odvážnom diele Chrisa Bangla sa nasledujúca generácia naozaj umiernila. Dizajn sadne takmer každému, zároveň je moderný a tiež trochu iný. Vizuálne pôsobí generácia F01 omnoho ľahšie ako predchodca a vlastne ako ktorýkoľvek súdobý konkurent. BMW v ponuke malo tradične dve základné verzie modelu.
Krátka alternatíva niesla označenie F01, predĺžená dostala kód F02. Rozdiel 14 centimetrov je zrejmý najmä v mieste na zadných sedalách. Druhé miesto, kde sa zväčšený rázvor prejavil je celková dĺžka, čo nepoteší pri parkovaní. Z 5 072 milimetrov je teda 5 212 milimetrov a to môže predstavovať rozdiel medzi zaparkovaním a nezaparkovaním. Predĺžená verzia má veľkosť ako stredné dodávky, čo sa týka pôdorysu.
Pri hľadaní je možné natrafiť aj na kódy vozidla F03 a F04. Tie sú však zriedkavejšie a najmä F03 je naozaj špeciálna, využíva totiž označená aj High Security. V preklade to znamená použitie balistickej ochrany triedy VR7. Má viacvrstvové laminované okná s hrúbkou 60 milimetrov, ochranu zospodu, či vo dverách, spevnené stĺpiky a mnoho iných bezpečnostných prvkov. To si vyžiadalo úpravy aj na podvozku, lebo narástla hmotnosť. Už základná verzia F01 má nezanedbateľné dve tony. Na pohon pancierovej verzie boli určené len motory s označeniami 750i a 760i. No a F04 je označená ako ActiveHybrid 7. Je to hybrid a bol dostupný s oboma dĺžkami.
Vizáž je však tak dobre spravená, že ani teraz nepôsobia prvé modely úplne zastaralo. Dalo by sa povedať, že tvary sú nadčasové a nezastarali ani po príchode nástupcu. Facelift v roku 2012 priniesol niekoľko noviniek viditeľných aj na pohľad, ale najdôležiteľšou sú nové Full LED predné svetlá a trochu preštylizovaný nárazník s maskou chladiča.
Interiér tiež pôsobí stále moderne
V interiéri má BMW radu 7 stále aj dnes dostatočný šmrnc. Jedinou vecou, ktorá prešla vývojom a pôsobí staršie je ovládanie klimatizácie a rádia. Toto je práve najčastejšie kritizovaný prvok v interiéri sedmičky vlastne každej generácie. Tento panel je totožný naprieč takmer celým portfóliom modelov v ponuke BMW.
Možno menšie vyzerá displej v strede, ale stále má dobré prevedenie a celkom slušné rozlíšenie. Ovládanie nie je dotykové, ale kolieskom iDrive, ktoré je jednoduché na používanie a neodpútava tak pozornosť od samotnej cesty. Umiestnenie vedľa joysticku radiacej páky je ideálne a väčšina ľudí nemá s ovládaním žiadne problémy. Pri facelifte prišla jeho modernejšia verzia.
Priestorovo je už základná dĺžka modelu veľmi štedrá. O mieste vpredu netreba hovoriť, lebo tu sú všetky alternatívy rovnaké, ale vzadu je ho tiež dostatok. Ak by ho bolo málo, tak Long má 14 centimetrov rázvoru pretavených práve do priestoru na nohy. V takom prípade je použitie monitorov na zadnej strane opierok hlavy naozaj príjemným vylepšením a neuberá žiaden priestor.
Ani batožinový priestor nevykazuje malé hodnoty. Jeho objem je 500 litrov a o sklápaní sedadiel tu veľmi reč nie je. Prístup je klasický sedanový, čiže nakladací otvor nie je obrovský, ale to je presne štandard tejto triedy.
Obratosť prekvapí
Motor v 730d sa dá považovať za základný. V prvej fáze produkcie, do ktorej spadá testovaný kus, má výkon 180 kW (245 k) a krútiaci moment 540 Nm. Vo verziách pred faceliftom sú všetky motory, okrem dvanásťvalca, kombinované s klasickým šesťstupňovým automatom om ZF, ktorý je spoľahlivý. Aj jeho nástupca zachoval vernosť povesti a je tiež väčšinou bezproblémový.
Na rozdiel od predchádzajúcej generácie E66 nemá F01 osemvalcový naftový motor. Všetky označenia schovávajú totožný základ motora N57, líšia sa len počty túrb. Pred faceliftom bola základná naftová motorizácia dostupná iba s pohonom zadnej nápravy.
Foto: Autobazar.sk
Aj keď je to najslabší motor so staršou prevodovkou, tak má dostatočnú silu na to, aby dokázal limuzínu dostať na stovku za 7,1 sekundy. Stále, aj po rokoch pôsobí dynamicky a pozitívom je aj spotreba. Tá sa dá držať okolo osem litrov aj pri využívaní diaľnic. Pre nižšiu spotrebu je vhodné siahnuť po modernizovanej verzii s osemstupňovým automatom.
Výhodou BMW radu 7 je natáčanie zadnej nápravy. To aj z Longu robí celkom príjemne ovládateľné auto. Vlastne všetky takto veľké limuzíny by mali mať natáčanie zadnej nápravy, aby sa s nimi dalo normálne jazdiť a bez problému manévrovať.
Čo zmenil facelift?
V polovici roku 2012 sa predstavil facelift s niekoľkými zásadnými vylepšeniami. Tvary predného nárazníka a masky chladiča nie sú také dôležité ako LED predné svetlá pre všetky verzie sériovo. Viac sa toho zmenilo po technickej stránke. Každý motor bol od roku 2012, teda od modernizácie, kombinovaný výlučne s osemstupňovým automatom. Všetky agregáty boli prepracované. Pri naftových pribudol nielen výkon, ale aj prvýkrát trojturbová verzia označená ako 750d s výkonom 280 kW (381 k).
Výrazná inovácia je aj použitie samonivelačnej zadnej nápravy. Nočné videnie dokáže po vylepšení upozorňovať na chodcov a zvieratá. Pribudli aj systémy na automatické parkovanie, sledovanie pozornosti vodiča, či režim tempomatu na jazdenie v kolónach.
Za koľko?
Ceny BMW radu 7 tejto generácie začínajú okolo 12-tisíc eur. Za menej peňazí sú naozaj výkonné verzie s označením 750i, ale tie mali trochu problém so spoľahlivosťou agregátu kvôli nie príliš šťastnému chladeniu túrb. Najdrahšie sú z konca výroby a stoja takmer 40-tisíc eur. Ponuka je teda naozaj široká. Pôvodné ceny pritom boli omnoho vyššie. Nezriedka tieto autá prekračovali 100-tisícovú hranicu.
Aké motory boli pod kapotou?
Pod kapotou testovaného modelu sme mali trojlitrový radový šesťvalec s výkonom 180 kW (245 k), pričom bol spojený s pohnom zadnej nápravy a šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Možností však bolo naozaj veľa.
Pred faceliftom so šesťstupňovou prevodovkou (okrem 760i, ktorá mala už od začiatku 8 stupňový automat):
Model |
Objem/usporiadanie |
Výkon |
Krútiaci moment |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
Kombinovaná spotreba |
740i |
2979/R6 |
240kW/326k |
450Nm |
5,9s |
9,9 l/100km |
740Li |
2979/R6 |
240kW/326k |
450Nm |
6,0s |
10,0 l/100km |
750i |
4395/V8 |
300kW/408k |
600Nm |
5,2s |
11,4 l/100km |
750Li |
4395/V8 |
300kW/408k |
600Nm |
5,3s |
11,4 l/100km |
760i |
5972/V12 |
400kW/544k |
750Nm |
4,6s |
12,9 l/100km |
760Li |
5972/V12 |
400kW/544k |
750Nm |
4,6s |
13,0 l/100km |
ActiveHybrid7 |
4395/V8+elektro |
342kW/465k |
700Nm |
4,9s |
9,4 l/100km |
730d |
2993/R6 |
180kW/245k |
540Nm |
7,2s |
6,8 l/100km |
730Ld |
2993/R6 |
180kW/245k |
540Nm |
7,3s |
6,9 l/100km |
740d |
2993/R6 |
225kW/306k |
600Nm |
6,3s |
6,9 l/100km |
740Ld |
2993/R6 |
225kW/306k |
600Nm |
6,4s |
7,0 l/100km |
Pri pohone všetkých kolies treba pre dostupné verzie rátať plus deci na spotrebe a desatinu sekundy na zrýchlení.
Po facelifte mali všetky modely automatickú osemstupňovú prevodovku:
Model |
Objem/usporiadanie |
Výkon |
Krútiaci moment |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
Kombinovaná spotreba |
740i |
2979/R6 |
235kW/320k |
450Nm |
5,7s |
7,9 l/100km |
740Li |
2979/R6 |
235kW/320k |
450Nm |
5,7s |
7,9 l/100km |
750i |
4395/V8 |
330kW/450k |
600Nm |
4,8s |
8,6 l/100km |
750Li |
4395/V8 |
330kW/450k |
600Nm |
4,8s |
8,6 l/100km |
760i |
5972/V12 |
400kW/544k |
750Nm |
4,6s |
12,9 l/100km |
760Li |
5972/V12 |
400kW/544k |
750Nm |
4,6s |
13,0 l/100km |
ActiveHybrid7 |
2979/R6+elektro |
260kW/354k |
500Nm |
5,7s |
6,8 l/100km |
730d |
2993/R6 |
190kW/258k |
560Nm |
6,1s |
5,6 l/100km |
730Ld |
2993/R6 |
190kW/258k |
560Nm |
6,2s |
5,6 l/100km |
740d |
2993/R6 |
230kW/313k |
630Nm |
5,4s |
5,7 l/100km |
740Ld |
2993/R6 |
230kW/313k |
630Nm |
5,5s |
5,7 l/100km |
750d |
2993/R6 |
280kW/381k |
740Nm |
4,9s |
6,4 l/100km |
750Ld |
2993/R6 |
280kW/381k |
740Nm |
4,9s |
6,4 l/100km |
Spoľahlivosť, alebo čo sa môže pokaziť a na čo si dávať pozor
Naftové motory sú pred faceliftom aj po facelifte celkom spoľahlivé, akurát vírivé Swirl klapky môžu robiť problém. Po facelifte zase môže problém robiť trojturbový motor v 750d. Cena výmeny všetkých troch túrb je v autorizovaných servisoch aj viac ako 15-tisíc eur, takže treba dať auto poriadne skontrolovať. Horšie to je s benzínovými motormi. Základný radový šesťvalec je v pohode, ten nemá zásadné problémy, skôr je problém s osemvalcom v 750i.
Vidlicový osemvalec trpí na svoju konštrukciu, kde turbá majú miesto medzi hlavami valcov v strede. To znamená, že sa vedia prehriať a zadrieť v nich ložiská. V najhoršom prípade môže roztrhnúť lopatky, čo môže viesť k deštrukcii samotného agregátu. Po facelifte sa situácia trochu zlepšila, ale stále je jasné, že práve tento agregát bude tým najmenej spoľahlivým v ponuke. Vraví sa, že niektoré exempláry nevydržali ani 100-tisíc kilometrov.
Prevodovky, aj keď sú spoľahlivé môžu občas trhať, čo každý špecializovaný servis vie odstrániť. Niekedy stačí vymeniť olejovú náplň. Okrem toho môže nastať aj únik oleja nielen z prevodovky, ale aj z pohonnej jednotky. Avšak toto je spôsobené aj samotným vekom auta a pretesnenie niektorých komponentov vie tento neduh vyriešiť.
V prvej fáze pred faceliftom mohlo dôjsť ku zamŕzaniu systému iDrive, ktoré môže viesť k nemožnosti kontrolovať audiosystém, navigáciu a dokonca aj niektorých funkcií klimatizácie, aj keď väčšina je na samostatnom paneli. Riešením je preprogramovanie, ale niekedy stačí reset do fabrických nastavení.
Znova pred faceliftom sa objavujú aj iné softvérové problémy. Príliš odťažité riadenie a ľahko otáčateľný volant, prípadne volant, ktorý nie je vodorovne pri jazde rovno, nemusia byť mechanickým problémom, ale môžu sa vyskytnúť aj softvérové problémy s nastavením. Niekedy dokonca nie je možné prepnúť na diaľkové svetlá a aj udržiavanie v pruhoch má niekoľko bugov. Nie všetko sa prejaví a veľa áut tieto problémy nezažije.
Niekedy sa po facelifte objavuje problém s pokazeným LED predným svetlom, prípadne býva rovnaký problém aj vzadu. Občas sú zahmlené kamery 360-stupňového zobrazenia. Pri kúpe si treba bezpodmienečne pozrieť všetky elektronické funkcie, vrátane roletiek na zadných oknách. Tým, že auto patrí do luxusnej triedy nebudú jednotlivé problémy lacné na vyriešenie. Časom sa môže stať, že niektoré prvky v interiéri budú trochu vŕzgať. To však nie je výrazne drahá oprava, stačí len dotlačiť prvok na pôvodné miesto, prípadne trochu premazať. Vŕzganie väčšinou prichádza na autách, ktoré prežili nejakú nehodu.
Konkurencia
Vo svojej dobe mala generácia F01/F02 veľa konkuretnov. Aj keď sa to nezdá, tak okrem klasických protihráčov Mercedes-Benz triedy S a Audi A8 to bol z Británie aj Jaguar XJ. Netreba zabudnúť ani na pokrokový Lexus LS. Svojim spôsobom musel konkurovať aj velikánom ako Bentley Continental Flying Spur a Porsche Panamera. Ak by bolo treba ešte alternatívu s exkluzivitou a menšou ponukou motorov, tak do úvahy prichádza aj Maserati Quattroporte. Najbežnejšie sú však Mercedesy a Audi. Ostatné sú exotickejšie a tým pádom náročnejšie na servis. Teda, okrem Lexusu. Rolls-Royce Ghost je v hierarchii modelov ešte vyššie, takže ten vrcholu ponuky sedanov BMW nekonkuruje.
Svojim spôsobom ako koknurent pre sedmičku prichádzajú aj modely SUV, napríklad, z vlastnej rodiny, X5.
Plusy a mínusy modelu, odporúčaná verzia
+ stále vyzerá aktuálne
+ naftové motory majú prijateľnú spotrebu
+ priestranné vozidlo so slušnou cenou
+ logické ovládanie informačno-zábavného systému kolieskom
- občasný hluk od zadných pneumatík
- motor v 750i je najmä pred faceliftom nebol veľmi spoľahlivý
- Long má veľkosť strednej dodávky
Odporúčaná verzia: 730d/730Ld po facelifte, ktorá má len jedno turbo a osemstupňový automat
Verzia, na ktorú si treba dať pozor, prípadne sa jej vyhnúť: 750i/750Li, najmä pred faceliftom
Pozrite si ponuku BMW radu 7 F01 a F02 na autobazar.sk:
BMW radu 7 (F01/F02) pred faceliftom*
BMW radu 7 (F01/F02) po facelifte*
Ponuka odporúčanej verzie 730d po facelifte
Ponuka najmenej spoľahlivej verzie 750i
* vzhľadom na prelínanie v priebehu roka môžu byť niektoré predfaceliftové verzie medzi faceliftovými a naopak, prípadne sa môžu do výberu zatúlať predchádzajúce/nasledujúce generácie
Detailné technické údaje (730d)
730d
Motor |
R6 diesel, 4 ventily na valec |
Objem |
2993 cm3 |
Výkon |
180 kW (245 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment |
540 Nm pri 1750-3000 ot/min |
Prevodovka |
Automat 6 stupňov (hydrodynamický menič ZF) |
Dynamické parametre |
|
Maximálna rýchlosť |
245 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
7,2 s |
Spotreba (NEDC) |
9,0/5,5/6,8 |
Rozmery a hmotnosti |
|
Dĺžka |
5072 mm |
Šírka |
1902 mm |
Výška |
1479 mm |
Rázvor osí kolies |
3070 mm |
Objem batožinového priestoru |
500 l/- l |
Objem palivovej nádrže |
80 l |
Pohotovostná/užitočná hmotnosť |
1940 kg/565 kg |
Zdroj: Autobazar.sk
Zdroj foto: Autobazar.sk