Skúsili sme elektrický MINI Cooper, môžete ho mať za 33-tisíc

MINI sa podujalo na elektrickú cestu, ktorú už dávnejšie naznačil koncept. Vlastne celý koncept sa skôr dal nazvať predprodukčným cvičením s reálnym autom, ktoré sa nakoniec podarilo dostať do sériovej podoby. A je presne taký, aký má Cooper byť. Až na jeden detail.

MINI označilo svoj elektrický model ako Cooper SE. Je to teda, výkonovo, elektrická alternatíva ku Cooperu S a Cooperu SD. Veď motor ponúka výkon 135 kW (184 k) pri 7000 otáčkach motora za minútu. Ale tie otáčky pri elektromotore vôbec neregistrujete. Krútiaci moment je dostupný od 100 do 1000 otáčok, ale znova netušíte koľko ich vlastne máte, lebo otáčkomer pri elektromobiloch vôbec nebýva. Maximum krútiaceho momentu je 270 Nm.

Foto: Autobazar.sk

V praxi je možné zvoliť z niekoľkých režimov. Ten, ktorý je označený ako Green je najviac eko a motor využíva menej svojho potenciálu na dynamiku a viac na výdrž batérie. Extrémom je Green+, ktorý dokonca vypne klimatizáciu a ventiláciu. Režim Sport však používa všetok výkon a krútiaci moment na to, aby bolo auto čo najrýchlejšie. Reálne to znamená, že na stovku sa auto dostane za 7,3 sekundy. Skúsili sme aj to, s dvomi dospelými mužmi na palube, čo je takmer 200 kilogramov záťaže sme to dali za 8 sekúnd. To je veľmi príjemný výsledok. Inak, 200 kilogramov je presne polovica toho, čo dokáže MINI Cooper SE odviezť.

Samotná hmotnosť, prevádzková, je 1440 kilogramov aj s balíkom batérií. Celková kapacita je 32,6 kWh. Ale reálne sa dá využiť 28,9 kWh, zvyšok je určený na ochranu batérie a niektoré základné funkcie, ktoré sú nevyhnutné. Naviac úplné vybitie nie je pre batérie úplne optimálne. Pri 11 kW wallboxe na nabíjanie, ktorý môže mať aj logo MINI a vyžaduje trojfázové pripojenie, je z nuly na plnom nabití za 3 a pol hodiny. V prípade DC nabíjačky s 50 kW dokáže byť MINI naplno nabité za 1,4 hodiny. Za ten čas sa dá akurát v obchodnom centre nakúpiť, alebo zjesť obed v reštaurácii niekde pri nabíjačke.

Foto: Autobazar.sk

WLTP hovorí, že dojazd je 235-270 kilometrov. Lenže realita je vždy trochu iná. Pri plnej paľbe mimo obce a na diaľnici dokáže ísť každý kilometer dole jedno percento. Ale to sú extrémne prípady, takto sa s týmto autom nejazdí. Naviac samotné MINI hovorí, že Cooper SE je určený skôr do mesta, kde vie lepšie využívať rekuperáciu. V takom prípade nie je problém sa naozaj priblížiť dojazdu 200 kilometrov. Pri normálnom jazdení aj mimo obce sa to dá dostať na 170 kilometrov.

MINI disponuje rekuperáciou s dvomi stupňami. Je taká silná, že pri bežnom jazdení netreba používať brzdový pedál, stačí povoliť akcelerátor. Nie je to e-pedal ako má napríklad Nissan Leaf, ale to brzdenie je naozaj výrazné. A výrazné je aj zrýchlenie v akejkoľvek rýchlosti do stovky. Tu je pružnosť určite lepšia ako pri spaľovacích motoroch, lebo výkon je dostupný okamžite a jeho nástup je naozaj výrazný. Autu však chýba zvuk. Jemné svišťanie a pískanie je trochu divné, od MINI podvedome čakáte zvuk. Ale v momente ako si zvyknete, tak vám chýbať nebude. Len pre okolie bude prekvapením, že predbiehajúce auto ide úplne potichu.

Foto: Autobazar.sk

Vizuálne sa MINI Cooper SE od ostatných Cooperov S líši ltými detailami. Lišty a odznaky s logom elektrického systému sa dajú prehliadnuť. Ale nedá sa prehliadnuť absencia koncovky výfuku, ktorá je elektromobilu zbytočná. Pokiaľ však nemá špeciálne štvorlúčové disky, tak je ešte nenápadnejší a ľahšie prehliadnuteľný. Vnútri je najvýraznejší nový displej pred vodičom, ten stredový je stále rovnaký. A nebyť niektorých detailov, tak by všetko bolo ako v bežnom MINI. Dokonca aj opačné ovládanie kruhového ovládača, oproti BMW, je rovnaké ako v ostatných verziách.

MINI veľmi jednoducho vyriešilo aj výbavy. Kým bežné MINI má naozaj veľa kombinácií, elektrické má len niekoľko farieb, ku ktorým sú len stupne výbavy označené ako tričká. Základom je S, potom M, L a XL. Je to jednoduché a prehľadné. Základná cena Cooperu SE s výbavou S je 32 950 eur. S výbavou XL je potom za 41 098 eur. Špeciálne disky, ktoré sú pre Cooper SE špecifické, MINI Electric Corona, sú bez príplatku. Ak sa vám nepáčia žlté lišty karosérie, tak ich nie je nutné mať a môžu byť sivé. V takom prípade bude žlté len elektrické logo vpredu, vzadu a na blatníkoch. MINI Cooper SE vie vyzerať, až na tú koncovku výfuku, ako bežné MINI. Len potom nekričí, že zachraňuje polárne medvede a znižuje globálne teploty.

Foto: Autobazar.sk

Zdroj: Autobazar.sk
Zdroj foto: Autobazar.sk

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Skúsili sme elektrický MINI Cooper, môžete ho mať za 33-tisí...