Volkswagen Touareg 2 (7P): Aký je a na čo si pri kúpe jazdeného dať pozor

Automobilka Volkswagen v Mníchove, vo februári 2010, ukázala druhú generáciu úspešného SUV s menom Touareg. Vyrábal sa, tak ako predchodca, v bratislavskej fabrike po boku Porsche Cayenne. Model bol relatívne luxusným a prémiovo pôsobiacim autom s prijateľnou cenovkou. Vo výrobe vydržal až do roku 2018, kedy prišla tretia generácia. Finálna verzia podstúpila dokonca crash testy EuroNCAP s výsledným hodnotením piatimi hviezdičkami.

Rok 2015 znamenal pre model facelift. Okrem miernych retuší priniesol štandardné bi-xenónové sveltomety, vylepšený adaptívny tempomat, vylepšený štandardný podvozok, ale tiež novú verziu V6 TDI s výkonom 193 kW (262 k). Informačno-zábavný systém začal využívať online služby ako Google Earth, či dokonca Street View.

Foto: Autobazar.sk

My sme skúsili starší kúsok s trojlitrovým šesťvalcom spaľujúcim naftu a netradične na štandardných pružinách. Skúšaný kus mal nájazd takmer 280-tisíc kilometrov, ale vďaka údržbe to na ňom nebolo poznať.

Masívny kočiar

Po úspešnej prvej generácii nemohol Volkswagen zaspať na vavrínoch a druhý Touareg vyzerá ešte lepšie a dynamickejšie. Celé auto pritom sedí do ponuky automobilky a tvarmi jasne ukazuje, že síce je stále súčasťou značky, ale zároveň veľkosť prezrádza, že je na vrcholných priečkach ponuky.

Jednoduché tvary naviac podporuje, najčastejšie, jedna z farieb monochromatického spektra. Máloktorý Touareg dostal inú ako čiernu, sivú, alebo bielu farbu. Je jasné prečo, práve tu s nimi je nenápadný a elegantný. Ku celkovej vizáži prispievajú aj chrómové doplnky. Nie sú len na prednej maske a spodnej časti nárazníka, ale lišta vizuálne odľahčujúca plochu je aj v spodnej časti dverí. S ňou ladia lemy okien a tiež strešné lišty, na ktoré je možné pripojiť priečniky.

Foto: Autobazar.sk

Zadná časť auta je guľatejšia ako v prípade predchodcu. Tu je chrómu menej. Výrazne tak pôsobí znak výrobcu a koncovky výfukov. Tá je na každej strane jedna. Vzhľad konkrétneho kusu veľmi záleží aj od použitých diskov. Pri použití bežných rozmerov do 19 palcov vyzerajú disky menšie a auto je o to nenápadnejšie.

Komfort v prvom rade

Veľké dvere otvárajú vstup do veľkého interiéru. Nástup na predné kreslá je veľmi ľahký, akurát si treba sadnúť vyššie, ako sa na SUV patrí. Vodič aj spolujazdec majú kráľovsky veľa miesta a dokonca aj spojená lakťová opierka je dostatočne rozľahlá, aby si obaja umiestnili svoje lakte. Naviac je predelená a každý si môže svoju časť posúvať dopredu a dozadu podľa aktuálnej potreby.

Trošku menej miesta je na zadných sedadlách. Ale to neznamená, že ho je málo. Len ten kráľovský pocit z prednej časti akosi chýba. Dvojica a aj trojica sa odvezie úplne bez problému, ale tvar sedákov predsalen favorizuje dvoch pasažierov na zadných sedadlách. Druhý rad je zároveň posledným radom v tomto SUV. Na rozdiel od X5 nemohol mať Touareg tretí rad sedadiel. Druhá generácia to naviac potvrdzuje strmšie klesajúcou zadnou časťou, kde by mohol nastať problém kam umiestniť hlavu, keby tam ten tretí rad je. Pre tých, ktorí chcú aj tak tri rady sedadiel má a aj mal koncern v ponuke vozidlo so štyrmi krúžkami na kapote.

Foto: Autobazar.sk

Absencia tretieho radu znamená tiež, že batožinový priestor bude dostačujúci pre celú posádku vozidla. Základný objem síce nie je oslnivý, dosahuje 580 litrov, ale jeho tvar predvádza, že to je naozaj príjemná hodnota. Sklopenie sedadiel znamená zväčšenie priestoru na 1 642 litrov.

Dôležitá časť interiéru je vpredu, tam predsa vodič trávi najviac miesta. Ku príjemným sedadlám sa pridáva aj ergonomické rozmiestnenie prvkov na prístrojovej doske. Tlačidlá na volante sú logicky rozmiestnené a s podsvietením jednoducho použiteľné aj v noci. Ovládanie veľkého displeja medzi ciferníkmi tiež nevyžaduje študovanie manuálu. Palubný počítač zobrazuje dojazd, počítadlá trás, vlastne všetko, čo vodič môže potrebovať ku jazde. Z navigácie však zobrazuje len pokyny, nie mapu. Mapu treba kontrolovať na stredovom dotykovom displeji. Na dnešnú dobu už patrí k tým pomalším, ale stále pekne spracovaným a prehľadným.Výbornou správou je fakt, že ovládanie a prepínanie niektorých funkcií ostalo samostatné na paneli pod displejom a klimatizácia je úplne samostatná ešte nižšie.

Pohon má na starosti slávny trojliter V6

Kapota väčšiny Touaregov tejto generácie schováva v Európe rovnaký motor. Je ním trojlitrový naftový šesťvalec s usporiadaním do V. Ten sa v rámci skupiny Volkswagen dostal naozaj do rôznych modelov a je veľmi rozšíreným. Aj to pridáva jeho sláve, ale ešte mu pridala aj aféra Dieselgate, ktorej mal byť súčasťou nielen v rámci Volkswagenu a Audi, ale aj modelov Porsche, kam sa montoval tiež.

Bez ohľadu na to, či tam bolo nejaké zariadenie optimalizujúce priebehy pri emisných testoch, alebo nie, motor je veľmi príjemným spoločníkom aj na dlhé cesty. V takom prípade je príjemný pohľad na palubný počítač zobrazujúci priemernú spotrebu. Bez problémov sa dá jazdiť s priemerom medzi 8 a 9 litrami a ak si potrpíte na nízke hodnoty, tak sa viete aj priblížiť sedemlitrovej hranici.

Foto: Autobazar.sk

Platí to však pre testovanú verziu s výkonom 176 kW (240 k). Tá má krútiaci moment 550 Nm a stokilometrovú rýchlosť zvládne za 7,8 sekundy. Pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu má osemstupňový automat už dávno najvyšší prevodový stupeň a spokojne si pradie bez akýchkoľvek výrazných rušivých zvukov v interiéri. Nečudo, veď otáčky má tesne nad dvomi tisíckami.

Aj napriek odpruženiu klasickými vinutými pružinami je Touareg stále pohodlný, aj keď trochu menej univerzálny. Na vzduchových mechoch je možné zdvihnúť svetlú výšku na takmer tridsať centimetrov. S takou svetlou výškou nie je problém vyjsť na akýkoľvek obrubník v meste, či prekonávať terénne nerovnosti. Aj keď to tak nevyzerá, tak Touareg s pohonom všetkých kolies 4Motion. Základná štvorkolka použáva diferenciál Torsen. Ešte viac dokáže s pohonom 4XMotion, ale ten v tomto kuse absentuje. Systém 4XMotion je doplnený o redukciu a uzávierku medzinápravového a zadného diferenciálu. Má naviac zvýšenú svetlú výšku až o 10 mm vpredu a 15 mm vzadu. V reálne platí, že terénne schopnosti Touarega sú časťo ďalej ako ochota využiť ich zo strany vodiča.

Za koľko?

Touareg druhej generácie, schovaný za označením 7P sa v bratislavskej fabrike vyrábal takmer 8 rokov, čo znamená, že aj jeho ponuka na trhu ojazdených vozidiel je obsiahla a cenový interval začína na 13-tisícoch eur a dokáže sa, podľa ročníka, stavu a výbavy vyšplhať až na 40-tisíc eur. Výber je teda daný len objemom peňaženky a preferenciami.

Aké mal motory?

Pod kapotou nebol len skúšaný trojliter s výkonom 176 kW (240 k). Prehľad motorov uvádzame v tabuľke:

Motor

Palivo

Výkon

Krútiaci moment

Zrýchlenie 0-100 km/h

Spotreba kombinovaná

3,6 V6 FSI

Benzín

206 kW/280 k

360 Nm

7,8 s

9,9 l/100 km

3,0 Hybrid

Benzín/Elektro

245 kW/333 k

440 Nm

6,5 s

8,2 l/100 km

3,0 V6 TDI

Nafta

150 kW/204 k

450 Nm

8,7 s

6,6 l/100 km

3,0 V6 TDI

Nafta

176 kW/240 k

550 Nm

7,8 s

7,4 l/100 km

3,0 V6 TDI

Nafta

180 kW/245 k

550 Nm

8,0 s

7,3 l/100 km

3,0 V6 TDI

Nafta

193 kW/262 k

580 Nm

7,6 s

7,1 l/100 km

4,2 V8 TDI

Nafta

250 kW/340 k

800 Nm

5,8 s

9,1 l/100 km

 

V zásade platí, že najlepšiu hodnotu poskytnú naftové motory a V8 príde vhod pri ťahaní ťažkých prívesov.

Foto: Autobazar.sk

Spoľahlivosť, alebo čo sa môže pokaziť a na čo si dávať pozor

Ako každé staršie auto môže aj Touareg priniesť problémy s niektorými prvkami. Keďže je to stále veľké auto, tak je možné, že bude mať niektoré parkoviskové ťukance od dverí. Touareg šírkou takmer atakuje šírku parkovacích miest.

Pri každom kuse treba skontrolovať funkčnosť elektrického otvárania batožinového priestoru, ak je prítomný, lebo elektrické výsuvné podpery vedia časom strácať silu. Takisto je nutné skontrolovať všetky elektrické prvky ako okná, sklápanie sedadiel, výsuvné ťažné zariadenie. Samozrejme ak to konkrétny kus má vo výbave.

Pri motoroch si treba dať pozor hlavne na zapchatý filter pevných častíc pri naftových motoroch a tiež na to, v akom stave sú rozvody a kedy boli menené. Nie je to ani príliš jednoduchá a ani lacná záležitosť najmä pri V6 TDI a V8 TDI. Dôležité je skontrolovať aj funkčnosť podvozku, ak je pneumatický. Ideálne je naštudovať si niekoľko youtubových videí a odpozorovať rýchlosť s akou sa vozidlo vie zdvihnúť a vyskúšať si to s kusom, o ktorý máte záujem. Ak niečo nefunguje tak ako má, tak sa znova môže ozvať prílišné cinkanie SMSiek o odchádzajúcich platbách za opravy. Samotné mechy sú síce problémom, ale ešte väčším môže byť zlyhanie kompresora.

Výhodou Toaregu je, že sa neumiestňuje zle v rebríčkoch spoľahlivosti vozidiel. Patrí k nadpriemeru toho, čo nemecký výrobca ponúka. Jednou z najlepších verzií je tá, ktorá ponúka najvýkonnejšiu trolitrovú Vé-šestku. Určite dynamicky viac poteší V8, ale to je vykúpené vyššou spotrebou a vyššími nákladmi na údržbu.

Konkurencia

Touareg druhej generácie má veľa konkurentov. Okrem už spomenutého BMW X5, ktoré môže mať aj sedem sedadiel je konkurentom aj Mercedes-Benz ML/GLE. Model Mercedesu závisí od zvoleného ročníka. Svojim spôsobom mu koknuruje aj Range Rover Sport, ale aj domáci bojovník, Audi Q7. Q7 je však trošku väčšia, drahšia a tiež ponúka až sedem sedadiel.

Pozrite si ponuku Volkswagenov Touareg druhej generácie na autobazar.sk:

Kompletná ponuka modelu
Touareg II pred faceliftom*
Touareg II po facelifte*
Touareg II V8 TDI

* vzhľadom na prelínanie v priebehu roka môžu byť niektoré predfaceliftové verzie medzi faceliftovými a naopak

Foto: Autobazar.sk

Detailné technické údaje

Motor

V6 TDI, 4 ventily na valec

Objem

2967 cm3

Výkon

176 kW (240 k) pri 4000 ot/min

Krútiaci moment

550 Nm pri 2000-2250 ot/min

Prevodovka

Automat 8 stupňov (hydrodynamický menič)

Dynamické parametre

 

Maximálna rýchlosť

218 km/h

Zrýchlenie 0-100 km/h

7,8 s

Spotreba (NEDC)

8,9/6,8/7,4

Rozmery a hmotnosti

 

Dĺžka

4795 mm

Šírka

1940 mm

Výška

1709 mm

Rázvor osí kolies

2893 mm

Rozchod nápravy vpredu/vzadu

1656 mm/1676 mm

Objem batožinového priestoru

580 l/1642 l

Objem palivovej nádrže

100 l

Pohotovostná/užitočná hmotnosť

2174 kg/686 kg

Zdroj: Autobazar.sk

Zdroj foto: Autobazar.sk

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Volkswagen Touareg 2 (7P): Aký je a na čo si pri kúpe jazden...