Malý Peugeot, hotové rally monštrum!

Peugeot je značkou, ktorá je vnímaná skôr ako značka zameraná na dizajn, je to taká typická francúzska štýlovka. Mnohí si možno ani nepamätajú časy, kedy značka Peugeot vo svete športu znamenala naozaj veľa a pre súperov bola postrachom. A postrachom bol malý Peugeot 205, predchodca Peugeotu 208. Šlo teda o kompaktného zástupcu malých mestských áut. Lenže tento Peugeot 205 bol všetkým, len nie bežným autom.

Francúzsky lev ako sa patrí

Motošport je pre milovníkov rýchlych kolies vrcholom. Súboje koleso na koleso, plech na plech. Niektoré súťaže však boli drsnejšie ako iné. Rally skupiny B bola asi najlepším príkladom. Rally skupiny B sa jazdilo iba v rokoch 1982 až 1986, kvôli počtu havárií a úmrtí bola však zrušená. Autá, ktoré sa pretekov zúčastňovali mali výkon až 500 koní, čo bolo na 80-te roky brutálne. Aj najmenšia chyba znamenala stratu kontroly, aj kvôli tomu dochádzalo k často smrteľným nehodám. Pozitívom však boli autá samotné, ktoré boli naozaj extrémne. Tieto pretekárske verzie však mali vždy svojho sériového súrodenca, príbeh pretekárskeho Peugeotu 205 však bol veselší. Jeden extrémny kúsok sa objavil na portáli rmsothebys.com.

Zdroj foto: rmsothebys.com

Peugeot 205 T16. To bolo označenie šialeného rally špeciálu. Skupina B bola typická tým, že automobilky v nej mohli pretekať s upravenými vozidlami, ktoré sa však vyrábali aj sériovo. Peugeot však prišiel k tomu, že bude pre neho jednoduchšie vyrobiť rovno pretekársky špeciál a na základe neho odvodiť sériovo vyrábané auto. Na uznanie sériovej výroby stačilo, aby Peugeot z tohto auta vyrobil len 200 kusov, čo nebol až taký problém. Táto športová verzia Peugeotu 205 T16 mala omnoho bližšie k rally verzií, než ku klasickej 205-ke. Bola tu špeciálna karoséria, aj kvôli uloženiu motora. Ten sa nachádza vzadu a prístup do neho je cez špeciálne vyklápateľné dvere. Čo je vpredu? Rezerva. Pod kapotou je 1,8 litrový motor, ktorý bol aj v rally špeciáloch naladený na nejakých 500 koní. V tejto sériovej verzí bol jeho výkon na hodnote 200 koní. Malé kompaktné auto s výrazným bodykitom však aj s takouto hodnotou bolo v roku 1984, kedy vzniklo extrémne rýchle. Na 100 km/h sa dostane len za 6,6 sekundy a maximálka činí 208 km/h. To je hodnota zaujímavá aj dnes, po 38 rokoch! Je to v podstate veterán, ale výkonnostne zaujímavý aj dnes. A nájazd? Doteraz tento Peugeot 205 T16 najazdil 40 041 km. Tak si to zhrňme, auto, ktoré vzniklo zo športového špeciálu, vzniklo z neho len 200 kusov a šlo o jedno z najúspešnejších a najviac ikonických áut celej skupiny B. To sa pochopiteľne odzrkadlí aj na cene, ktorá rozhodne nie je nízka. Auto je v aukcií a predpokladá sa, že sa predá za nejakých okolo 200 000 €. Šialená cena, no vzhľadom na to, že ide o už nikdy neopakovateľný kus motoristickej histórie sa rozhodne dá pochopiť.

Zdroj foto: rmsothebys.com

Zdroj foto: rmsothebys.com

Zdroj foto: rmsothebys.com

Zdroj: rmsothebys.com

Zdroj foto: rmsothebys.com

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Malý Peugeot, hotové rally monštrum!