Ľahšie ako superšport: SUV Gordona Murraya váži menej ako 1 200 kg!

Gordon Murray je vizionár, ktorý posúva hranice automobilového sveta ako nikto predtým. Ak existuje riešenie, ktoré odborníci vyhodnotia ako nemožné, Gordon príde a zostrojí ho. Sen sa pod jeho rukami stáva reálnym automobilom. Bude tomu tak aj teraz?

76-ročný konštruktér nemá v úmysle odísť do dôchodku. Zabudnutie je v jeho prípade nemožné. Má na konte množstvo projektov a ďalšie jeho „slávne počiny“ pribúdajú do jeho portfólia každý rok. Brit juhoafrického pôvodu má energie na rozdávanie. Všade, kde sa objaví, ho poznajú. Preslávila ho jeho práca.

V 80. rokoch postavil najvýznamnejší monopost Formule 1 v histórii motošportu. Gordon stojí za takými pokrokovými zmenami ako je doplňovanie paliva v boxoch a zahrievania pneumatík. Ďalšie úspechy? V 90. rokoch postavil jednu z najväčších legiend, ktorá kedy na cestách jazdila.

Pred 2 rokmi zažiaril so svojím superšportom T.50, ktorý prekvapil netradičným riešením so sedadlom vodiča uprostred automobilu. Nezabudnuteľný je aj pre jeho atmosférický 12-valec, ktorý doslova valcuje konkurenciu vďaka svojej nízkej váhe.

Len pred časom zahviezdil Murray s menším kolegom predchodcu s názvom modelu T.33, ktorý je rovnako napriek extrémnemu výkonu neuveriteľne ľahký. Nízka hmotnosť trhá rivalov na kusy. Nemôžu sa takým parametrom vyrovnávať. Aj Gordon pochyboval o zmysle elektrických áut. Svoje pochybnosti sa rozhodol rozpustiť tým, že svet šokuje príchodom svojich 2 elektrických SUV.

Podľa zverejnených informácií sa tieto modely dostanú von v roku 2024. Áno, je to šialený plán, ale doposiaľ nič nebolo pre Gordona nesplniteľné. Jeho posadnutosť nízkou hmotnosťou (T.50 v okruhovej verzii Niki Lauda váži iba 852 kg), môže priniesť vytúžené ovocie. Dramatické duo má disponovať hmotnosťou medzi 1100 a 1200 kilogramov. Takú hmotnosť ponúka napríklad Mazda MX-5. Tento automobil bude o nejakých 300 až 400 kg ľahší  ako 4,1 metrový Renault Zoe.

Vďaka čomu vozidlá môžu mať tak nízku hmotnosť?  Špeciálny dizajn batérií prináša nové možnosti na poli zníženia hmotnosti. Batérie sú chladené s pomocou novej technológie a zároveň sú namontované na pevný skelet i-Case. Stále sú súčasťou pevnostnej štruktúry, po novom prinášajú lepší prístup pre údržbu. K tomu pridajme ako bonus vyššiu energetickú hustotu a výbornú odolnosť voči nízkym a vysokým teplotám.

Zaujímavá je aj samotná platforma novinky. Murray predstavil športiak a duo, ktoré prekvapí ako dvojica malého a veľkého SUV. Netradičný typ karosérie v spojení s nízkou hmotnosťou sú lákadlami, ktoré prinesú pozornosť už dnes.

Pri vývoji svojho koncepčného mestského vozidla iStreamU vymenil Murray oceľové výlisky za kombináciu kovového rámu a kompozitných panelov. Netradičné prístupy sú jeho veľkou devízou a s neznámymi riešeniami vie narábať lepšie ako ktokoľvek iný.

Nové SUV sa už budú vyrábať v novom ústredí firmy vo Windleshame v grófstve Surrey, rovnako ako vyššie spomínaný model T.33. Tento prototyp sa spája s dotáciou vo výške 300 miliónov, vďaka ktorej sa Gordonovom tím rozrástol z 90 na 300 zamestnancov. Murrayova značka má tie najlepšie predpoklady stať sa úspešnou. Jeho nové modely oslovujú verejnosť a ponúkajú moderné technológie v netradičnom kabáte. Tento mix vlastností môže byť zárukou úspechu, na aký sme u Gordonových nápadov zvyknutí.

 

Zdroj foto: Gordon Murray AutomotiveZdroj: Gordon Murray AutomotiveZdroj: Gordon Murray Automotive

Zdroj: autocar.co.uk/

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Ľahšie ako superšport: SUV Gordona Murraya váži menej ako 1 ...