Škoda ukázala Fabiu RS, ale má to háčik

A predsa sa dostalo! Česká automobilka Škoda predstavila novú generáciu Fabie RS. Avšak radosť nemusí byť až tak veľká, lebo to, čo automobilka ukázala, nie je verzia pre bežné cesty. Je to súťažná verzia, čo hovorí aj dodatok k názvu, označenie Rally2.

Auto, ktoré stojí na platforme MQB-A0 je upravené tak, aby malo čo najvyššiu prítlačnú silu, čomu je prispôsobený kompletne celý bodykit. Kým základná verzia má maximálny výkon 110 kW (150 k) pri použití 1,5-litrového benzínového turbomotora, RS Rally2 ponúkne výkon takmer dvojnásobný. A rovnako dvojnásobný je aj počet poháňaných kolies. Táto špeciálna súťažná Fabia má naozaj pohon 4x4.

Foto: Škoda

Agregát s výkonom 214 kW (290 k) je odvodený od štandardného dvojlitrového TSI. Má však objem zmenšený na 1,6 litra, aby spĺňal všetky pravidlá stanovené FIA. Krútiaci moment menšieho motora sa dostal na 430 Nm. Prostredníkom medzi pohonom kolies a pohonnou jednotkou je 5-stupňová sekvenčná prevodovka.

Ako na prednej, tak na zadnej náprave, je mechanický samosvorný diferenciál. Stredová spojka má elektrohydraulické nastavenie, ktoré dokáže odpojiť pohon prednej nápravy pomocou ručnej brzdy. Takéto vylepšenie sa bude hodiť najmä pri ostrejšom prejazde zákrut a dočasnom pohone výlučne zadnej nápravy.


Foto: Škoda

Okrem spomenutých vylepšení bolo treba zmeniť aj predné a zadné brzdy. Na výber je predná sada s priemerom kotúčov 300 mm pre štrkové jazdné skúšky a s priemerom 355 mm vpredu a 300 mm vzadu pre preteky na asfalte. Aby Fabia splnila všetky pravidlá od FIA má nádrž s objemom 82,5 litra vyrobenú z nylonu a špeciálnej gumy so špecifickou vnútornou penou, ktorá znižuje riziko úniku paliva. Miesto, kde je nádrž umiestnená je vystužené sklenými vláknami a kevlarom. Škoda prezradila, že používa stopercentne syntetické palivo, ktoré pochádza z obnoviteľných zdrojov. Možno práve toto je cesta.

Pri nastavení auta bol dôraz kladený skôr na zrýchlenie a pružnosť ako na maximálnu rýchlosť. Je iba dvesto kilometrov za hodinu. Krátke prevody sú predsa stavané na okamžité reakcie a brutálne vystrelenie vpred.


Foto: Škoda

Od bežnej Fabie je táto Fabia omnoho širšia, pričom znova musí spĺňať všetky pravidlá, ktoré pre danú súťaž sú. Na streche má naviac nasávací otvor, ktorý dodáva čerstvý vzduch do interiéru. Interiér stratil všetky komfortné prvky a miesto obyčajných klasických sedadiel sú škrupinové pre dvoch pasažierov a aby toho nebolo málo, tak akákoľvek zvuková izolácia ustúpila v prospech zníženej hmotnosti malého vozidla, ktorú čiastočne kompenzuje ochranný rám.


Foto: Škoda

Túto Fabiu si budete môcť kúpiť, ale bude určená špeciálne na preteky rally a pre fabrický pretekársky program. Na bežných cestách ju teda určite nestretnete. Vlastne, stretnúť ju môžete, ak sa nachádzate niekde v mieste konania pretekov. Rozoznať ju určite rozoznáte, lebo aj predvedená alternatíva má zelenú Mamba farbu, podobne ako Enyaq Coupe a to rozšírenie je naozaj neprehliadnuteľné. Je to síce jediná Fabia RS, ktorá je aktuálne v ponuke, ale cenovka, ktorú automobilka nezverejnila, by určite prerazila nejeden pomyselný finančný strop záujemcov o športovejšiu alternatívu malého vozidla s logom Škoda. Nová Fabia RS Rally2 pokračuje v úspešnom rally ťažení automobilky. Tá mala v ponuke od roku 2015 model Fabia R5 Rally2 a od roku 2019 R5 evo. Je preto logické, že tento model oslávi 20-ročnicu Fabie v kráľovskej sekcii motoristického športu už o rok v najlepšej forme.


Foto: Škoda

Zdroj: Autobazar.sk
Zdroj foto: Škoda

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Škoda ukázala Fabiu RS, ale má to háčik