Nový hyperšport Gordona Murraya, T.50, využíva na prítlak ventilátor

Godron Murray je konštruktér, ktorý vo veľkej miere stojí za jedným z najikonickejších športových áut deväťdesiatych rokov, za McLarenom F1. Ten bol dlho nepokorený ako auto s najvyššou maximálnou rýchlosťou medzi sériovými autami. Na to musel reálne prísť až Volkswagen s Bugatti Veyron.

Ak sa pýtate ako by vyzeral McLaren F1 teraz, tak na to má Godron Murray priamu odpoveď. Vyzeral by ako aktuálne predstavený model Gordon Murray Automotive T.50. Podobnosť práve s McLarenom F1 je očividná, evokuje ho nielen základný tvar, ale aj tvar predného veka kufra a tiež otváranie dverí. Godron zachoval dokonca aj usporiadanie 1+2, kedy vodič sedí v strede auta, kde má všetky ovládacie prvky a okolo neho, po každej strane, je jedno sedadlo pre pasažiera. Nie je to ako v dodávke, dve sedadlá sú posunuté dozadu.



Foto: Gordon Murray Automotive

Pocit priestrannosti interiéru sprostredkúvajú obrovské sklá, ktoré znova evokujú tie na F1. Kvôli parametrom bol veľký dôraz kladený na nízku hmotnosť. Samotný monokok váži vraj len 150 kilogramov a je kompletne z karbónu.

Trochu prekvapením je použitie ventilátora. Nie na chladenie, nie v kúrení, ale vzadu medzi svetlami. Poháňa ho 48V elektromotor a dokáže sa roztočiť až na 7000 otáčok za minútu. Spolupracuje s aktívnym zadným spojlerom a zlepšuje prítlak až o 50 percent pri bežnej jazde a o 100 percent pri brzdení. Tiež pomáha motoru zvýšiť tlak v nasávacom potrubí, čo má za následok nárast výkonu o 37 kW (50 k).


Foto: Gordon Murray Automotive

Samotný motor je štvorliter V12. Nemá však prepĺňanie, ale na vývoji sa podieľal Cosworth. Má brutálne maximálne otáčky 12 100, pričom neváži ani 200 kilogramov. Mal by byť najľahšou V12-tkou, ktorá kedy bola v aute určenom do premávky a nie do pretekárskeho špeciálu. Reálny objem je 3994 centimetrov kubických. Agregát dosahuje výkon 488 kW (660 k) a krútiaci moment 467 Nm. Motor bude spojený s manuálnou prevodovkou.

T.50 je o 2,5 centimetra kratší ako napríklad Porsche 718 Cayman a má dĺžku 4352 milimetrov. Pritom ponúka miesto pre troch pasažierov a má motor tiež v strede ako najmenšie kupé od Porsche.


Foto: Gordon Murray Automotive

Každý zo 100 záujemcov pôjde priamo do fabriky, aby mu vedeli nastaviť pozíciu sedenia a volantu, prípadne aj pedálov, ak je to treba. Automobilka stanovila cenu na 2,36 milióna britských libier. S výrobou začne v januári 2022 a dodávky sa rozbehnú už koncom roka 2022.

Zdroj: Autobazar.sk
Zdroj foto: Gordon Murray Automotive

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Nový hyperšport Gordona Murraya, T.50, využíva na prítlak ve...