KavZ 3100 „Sibír“ autobus do extrémneho počasia

Strašne starý a mimoriadne odolný. Taký je autobus, ktorý z výrobnej linky schádzal ešte v roku 1963. Vyniká svojou schopnosťou odolávať extrémne nízkym teplotám a nielen.

Kedy tento zázrak vznikol? Oficiálne bol vyrobený 1.mája v roku 1963 v továrni KavZ (Kurganského autobusového závodu)  a dostal meno KavZ-3100 „Sibír“. Mal slúžiť malej mestskej doprave a na svoje určenie sa neskutočne hodil. Nebyť tohto modelu väčšina oblastí bývalého ZSSR by nemohlo mať v tých časoch MHD.

Hovorilo sa o ňom ako o okopírovanom LiAZ-e, je to pravda? Konštrukčne takmer áno. Autobus bol o 1 diel skrátenou verziou autobusu LiAZ 677A. Rozdiel dĺžky s LiAZ-om?  Asi 140 cm. KAVZ-3100 bol však omnoho viac ako skrátený LiAZ. Zo všetkého najviac vynikal odolnosťou a netradičnými vlastnosťami. Koľkých pasažierov tento autobus odviezol? KavZ-3100 disponoval kapacitou 65 cestujúcich.

Mimoriadne odolné telo a špeciálne vlastnosti boli zárukou, že sa v drsnom podnebí osvedčí. Podmienky vyžadovali motor s predhrievačom, bez neho by pri tak extrémnych teplotách iný stroj ani nenaštartoval. Bočné okná boli prispôsobené podmienkam pomocou dvojitého zasklenia. Autobus nemal inštalované žiadne výduchy vzduchu a okná sa nedali otvárať, tak ako to bolo pri iných modeloch bežné.

Dvere pre vstup aj výstup pasažierov boli kvalitne zaizolované. Kde mohol nájsť tento autobus najlepšie využitie? V nehostinných podmienkach na Sibíri a Ďalekom severe.

Najviac inšpirácie a podobnosti zdieľa tento autobus s podobným modelom LiAZ-677. Motor zabezpečoval ZIL 130 a autobus dostal rovnakú hydromechanickú prevodovku ako LIAZ. Sibír“ je nižší ako model 677 z jediného dôvodu. 677 mal osadené vyššie pneumatiky.

Za obdobie celej výroby vzniklo niekoľko prototypov. Za 10 rokov vyrobí výrobca približne 30 autobusov. Tieto autobusy boli vyrábané výlučne v továrni KAVZ úplne bez použitia karosérií LiAZ. Keď už model mal konečne prísť do sériovej výroby, písal sa rok 1976. Nič také sa však nestalo, sériovka sa nikdy nekonala. Aj keď svedomité testovanie modelov KavZ 3100 a KavZ 685 začalo už v júli 1963. Testovanie sa za celú dobu postaralo o nájazd až 12 000 km.

Čo bolo poznávacím znakom výroby autobusov 4. série? Charakteristické štvorcové svetlomety „Moskvič“ a autobus získal aj dôležité ocenenie. V roku 1973 získa čestný diplom na medzinárodnej výstave „Autoservis 73“ v parku Sokolniki.

Smutné vyvrcholenie a príbeh bol ukončený a KavZ-3100 nikdy oficiálne neschádzal z výrobných liniek. To isté čakalo aj model KAVZ-52561.Zaujímavosťou je fakt, že väčšina ľudí verila, že sa na svete už aktuálne nenachádza žiaden exemplár stroja s prívlastkom „Sibír“. Opak je však pravdou. V meste Kurgan sa našiel tento úžasný skvost. Nikto ho na jazdy nevyužíva a stojí na 1 mieste už viac ako 30 rokov. Pozeráš sa na unikátny exemplár, presne ten, ktorý bol v jedinom exemplári pripravený na výstavu v „Autoservis 73“. Na obrázku však vidno, že si čas vyžiadal krutú daň a na vozidle zanechal stopy. Skúsení reštaurátori sa však len tak trasú, aby mohli tento autobus vrátiť na cesty. Ako sa ti KavZ 3100 „Sibír“ páči? Podeľ sa s nami v komentároch pod článkom.

Zdroj: avto-kavz.ruZdroj: avto-kavz.ruZdroj: avto-kavz.ruZdroj: avto-kavz.ruZdroj: avto-kavz.ruZdroj: avto-kavz.ru

Zdroj: 

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / KavZ 3100 „Sibír“ autobus do extrémneho počasia