Kedy meniť pneumatiky a čo znamenajú jednotlivé parametre?

Pneumatiky s letným dezénom a zmesou nie sú v zimnom období príliš vhodnou voľbou. Nie je to len kvôli samotným tvarom jednotlivých styčných prvkov, ale je to najmä o zmesi. Zimná zmes má iné parametre ako letná. Preto je použitie celoročných pneumatík trochu kontroverzné a v niektorom prostredí a pri niektorých podmienkach nebudú odvádzať také služby ako pneumatiky špecifické pre konkrétne ročné obdobie.

V zásade platí, že prezúvať z letných na zimné pneumatiky je vhodné pri priemerných denných teplotách pod 7 stupňov. Slovensko nemá nutnosť použitia zimných pneumatík ohraničenú dátumami, sú iba doporučené od 15. novembra do 31. marca. Nevyhnutné a prikázané sú len v tom prípade, že sa na vozovke nachádza snehová pokrývka. Auto tak, teoreticky, v zime môže jazdiť na letných pneumatikách, ale iba pokiaľ sú cesty suché, alebo vlhké. Ak začne snežiť, musí ostať odstavené.

Výber pneumatík nie je úplne jednoduchý, lebo existuje veľké množstvo výrobcov, rozmerov a druhov. V zásade platí, že použitá pneumatika musí byť zapísaná v osvedčení o evidencii, v tej veľkej papierovej časti. Takisto záleží na diskoch. Na 16-palcové disky sedemnásťpalcová pneumatika sedieť nebude.

Foto: Autobazar.sk

Ale čo nápisy na boku pneumatiky? Okrem výrobcu a druhu je na každej kód označujúci rozmer a hmotnostnú triedu. Napríklad Mercedes-Benz CLA môže mať rozmer 225/45 R18 91W. Prvé číslo pred lomítkom označuje šírku pneumatiky, v tomto prípade 225 milimetrov. Za lomítkom je špecifikovaná výška bočnice pneumatiky. Tá je 45 percent zo šírky, čo znamená 45 percent z 225 milimetrov. R (radiálna konštrukcia) 18 je priemer pneumatiky v palcoch a posledné miesta označujú hmotnostný a rýchlostný index. Hmotnostných indexov je naozaj veľa a každý výrobca pneumatík, prípadne obchod s nimi ponúka tabuľku. V tomto prípade číslo 91 znamená nosnosť pneumatiky 615 kilogramov. Celkovo teda auto môže vážiť najviac 2460 kilogramov. Rýchlostný index W zase značí použiteľnosť do 270 kilometrov za hodinu. K najčastejšie používaným označeniam patrí T, ktoré prezrádza maximálnu rýchlosť 190 km/h, H 210 km/h a V, ktoré povoľuje jazdu rýchlosťou do 240 km/h.

Na bočnici pneumatiky môže byť ešte niekoľko kódov, ktoré prezrádzajú doplnkové vlastnosti.

FR – Flange Rim, to je výstupok v pätovej oblasti pneumatiky. Ten má ochrániť disk pri parkovaní príliš blízko obrubníka,

RF – Reinforced, takto označená pneumatika má pevnejšie bočnice, kvôli vyššej nosnosti,

XL – Extra Load má podobný význam ako RF, ale slúži na označenie špeciálne spevnených pneumatík,

ML – označuje gumový pásik vystupujúci z bočnice zabezpečujúci jej ochranu,

M+S – bežne sú pneumatiky s týmto symbolom považované za zimné. Majú kvôli konštrukcii, dezénu a zmesi zlepšené jazdné vlastnosti na snehu. Sú lepšie hlavne v zábere a stabilizácii pohybu,

Vločka v hore – piktogram označuje pneumatiku, ktorá nemá len zlepšené jazdné vlastnosti na snehu, ale bola konštruovaná priamo s prihliadnutím na zimné podmienky. Tieto sú vhodné aj na použitie na snehu a ľade.

Foto: Autobazar.sk

Veľmi dôležitým prvkom označenia pneumatiky je údaj nasledujúci za nápisom DOT. Môže byť na vonkajšej, alebo na vnútornej strane pneumatiky. Ten určuje, kedy bola pneumatika vyrobená. Zo štvorčíselného kódu sú prvé dve cifry týždeň výroby v rámci roka a ďalšie označujú samotný rok. Podľa niektorých výskumov sú pneumatiky staršie ako 3 roky menej vhodné na jazdu, lebo guma stráca svoje pôvodné vlastnosti.

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Kedy meniť pneumatiky a čo znamenajú jednotlivé parametre?