Realita elektromobilov v zime, o tretinu nižší dojazd!

Elektromobily sú čoraz rozšírenejšie. Aj na našich cestách sa dá s nimi stretnúť vo väčších mestách v podstate každý deň. Infraštruktúra pre majiteľov elektromobilov sa postupne zlepšuje, nabíjacie stanice máme v nákupných centrách a pribúdajú aj na iných miestach. Veľká vlna negatívnych ohlasov sa však vznáša predovšetkým na dojazd elektrických áut. Ako sú na tom ich batérie v zime?

Pod bodom mrazu tragédia.

To, že pri údajoch o spotrebe výrobcovia často krát nehovoria tak celkom stopercentnú pravdu sme si akosi zvykli. Je bežnou praxou ku normovanej spotrebe pridať tak 0,5 až 1 liter navyše, aby sme sa dostali bližšie ku realite. Pri elektromobiloch je situácia podobná, hodnoty dojazdu sú často krát v bežnej prevádzke totálne nereálne. Dojazdy pri elektormobiloch sú v realite výrazne nižšie, ako na papieri. A o batériach sa vie, že pri chladnom počasí ich kapacita klesá ešte rýchlejšie. Ako je to s elektromobilmi pri mínusových teplotách? Na to sa pozrel na svojom YouTube kanáli veľký prívrženec elektromobilov Bjorn Nalynd.Zdroj foto: youtube.com

Zdalo by sa, že ide o čistokrvné severské meno? Je to tak, tento pán pochádza z Nórska, kde už 10 rokov strieda rôzne elektromobily a využíva ich na každodenné jazdenie. V roku 2013 si zakúpil Teslu Model S, z ktorej bol tak nadšený, že jej kúpu odporúčal každému blízkemu. Vzhľadom na počet odporúčaní vyhral od Tesly Model X, ktorý nejakú dobu využíval tiež a potom šiel do najmenšieho Modelu 3. Všetky elektromobily mu maximálne vyhovovali, rozhodol sa však Teslu opustiť a vybral si elektrický Hyundai Kona. Ten má papierový dojazd 514 km, jeho výkon činí 217 koní, čo nie sú zlé hodnoty, na druhej strane ani nijak dychberúce. Relatívne kompaktné SUV je však fajn autom pre drvivú väčšinu vodičov, vyhovie naozaj takmer každému. Bjorn Nalynd sa rozhodol nedávno absolvovať vo svojej Kone výlet, ktorého trasa merala 240 km tam a 240 km nazad, v súčte teda 480 km. Pri papierovom dojazde 514 km by to malo vyjsť veľmi na tesno, avšak auto by sa malo aj vrátiť. Teploty klesli mierne pod nulu, cesta tam Brojnovi utiekla rýchlo a bez problémov. Cestou nazad sa to začalo meniť. Po 343 km mu batéria zahlásila ostávajúcu kapacitu 5%, čo je dojazd len čosi cez 20 km. Auto okamžite preplo do núdzového režimu úspory energie a obmedzilo výkon len na 7 koní! Presne tak, len na 7 koní, aby došlo na najbližšiu nabíjačku. Takže v realite klesol dojazd až o tretinu! A to sme tu nemali žiadne extrémne nízke teploty. Hyundai Kona sa napríklad do tohto núdzového režimu, kedy má výkon len 7 koní a drasticky obmedzenú maximálku, pri teplotách pod -20 stupňov Celzia, sa do núdzového režimu prepína už pri zostatku batérie 32%. Teda pri dojazde 160 km musíte počítať s tým, že budete môcť ísť s autom tak maximálne pri krajnici na blikačkách. A v mnohých prípadoch elektomobil človek nabíja len na 80 %, to znamená, že reálne využiteľné okno dojazdu je tak možno 200-240 km. Elektrická budúcnosť.

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Realita elektromobilov v zime, o tretinu nižší dojazd!