Daň za použitie cesty pre elektromobily? V tejto krajine realita!

Elektromobily sú čím ďalej, tým viac rozšírené. Predstavitelia krajín, ktoré ich poižiotie presadzujú sa tvária naoko spokojne, no zabúdajú na jeden fakt. Iste, ak tu bude viac elektromobilov, budeme sa viac páčiť Bruselu. Lenže sa krajina stále viac pripravuje o príjmy zo spotrebnej dane. Aj preto bude príklad krajiny, ktorá sa rozhodla viac zdaniť elektromobily nasledovať aj viacero štátov.

O peniaze ide až na prvom mieste

Mnoho krajín umelo zvýhodňuje kúpu elektromobilu. Sú tu najrôznejšie dotácie a úľavy, napríklad bezplatné parkovanie a podobne. Jedným zo zdanlivo najväčších benefitov je jednoznačne úspora na prevádzkových nákladoch. Elektrina je lacnejšia, teda aspoň pri niektorých formách nabíjania a vyššiu obstarávaciu cenu si noví majitelia ospravedlňujú nižšími nákladmi na prevádzku. Alkohol, tabak a palivo, to sú však tri veci, ktoré štátnu kasičku plnia v najväčšej možnej miere. A nikto by sa dobrovoľne neobral o príjem zo spotrebnej dane na palivách, ktorý tvorí veľkú časť rozpočtu každého štátu. Rovnako tomu tak je v Austrálií. Práve Austrália sa rozhodla prijať zákon, ktorý iste nebude príliš populárny. Informoval o tom portál drive.com.au.Zdroj foto: drive.com.au

Elektromobily jazdia pochopiteľne na elektrinu, z ktorej sa neplatí žiadna spotrebná daň. To by bolo naozaj náročné rozdeliť a regulovať, preto v Austrálií rozmýšľali nad čo možno najefektívnejším spôsobom, ako dostať za použitie elektromobilov zaplatené. Pri spaľovacích autách je situácia jednoduchá, z každého paliva sa platí nemalá spotrebná daň, systém je jednoduchý a vyberanie peňazí efektívne. Lenže ako to spraviť pri elektromobiloch? Austrália prišla na pomerne jednoduché riešenie. Zaviedla daň pre elektromobily a hybridy, ktorá sa bude určovať na základe prejazdených kilometrov. Pri elektromobiloch ide o sadzbu po prepočte 1,7 centru za každý 1 km, pri hybridoch ide o poplatok vo výške 1,4 centu za každý 1 km. Čo to znamená? Nuž, zoberme si nejakého priemerného vodiča, ktorý najazdí povedzme 1 000 km mesačne, teda okolo 12 000 km ročne. Vodič takéhoto elektromobilu zaplatí na dani okolo 204 € za rok. Ak má hybrid, pôjde o čiastku 168 €. Samozrejme, nie je to nič závratné, avšak pri kúpe elektromobilu nad tým vodiči iste nepočítali. Navyše hybridy tak budú diskriminované, ak by totiž jazdili na benzín, tak zaplatia spotrebnú daň za palivo plus navyše aj za použitie hybridu, sú tak tlačení jazdiť hlavne na elektrinu. Ak by sme sa pozreli na priame porvonanie, tak v EÚ je minimálna spotrbná daň z paliva 0,359 € za 1 liter. Ak by ste jazdili naozaj s ľahkou nohou v priemere za 5 litrov na 100 km, pri nájazde 12 000 km ročne zaplatíte na spotrebnej dani okolo 215 €. Môžete vidieť, že tým pádom vodiči elektromobilov zaplatia vo svojej novej dani takmer toľko, ako by zaplatili so spaľovacím autom. Ale azda nikto si nemyslel, že by sa krajiny dobrovoľne s rozmachom elektromobilov pripravili o príjem do štátnej pokladnice. No a ako bude Asutrália kontrovolať dodržiavanie tohto zákona? Na konci roku každý vodič elektromobilu bude musieť nahlásiť stav kilometrov a ak bude klamať ale počítadlo upravovať, tak mu hrozí odobratie auta. Byť špekulantom sa tak rozhodne neoplatíZdroj foto: drive.com.au

 

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Daň za použitie cesty pre elektromobily? V tejto krajine rea...