Hyundai novinka - Supersilný vodíkový pohon

Hyundai vyvíja novinku, ktorá bude revolúciou vo svete pohonov. Čo je na Hyundai prístupe výnimočné? Spája sa so spaľovacími motormi.

Výrobcovia Hyundai a Toyota patria k najväčším hráčom vodíkovej technológie. Prinášajú prevratné riešenia, ktoré posúvajú hranice automobilovej výroby. Nejedná sa o prvotný koncept. Sériová výroba novinky je plánovaná už o 2 roky. Prvý funkčný prototyp predstaví Hyundai ešte do konca roku. Následne začne rozsiahle testovanie v reálnej premávke. Od roku 2025 už bude tento vodíkový motor pripravený na spustenie sériovej výroby.

Funkčné a praktické auto na vodík sa už pokúšali predstaviť mnohí výrobcovia. Hyundai je jednou z mála automobiliek, ktorej sa podarilo doviesť do sériovej výroby auto na vodík do finálneho konca. Hatchback Nexo prekonal fázu konceptu a je dnes oficiálne v predaji vo viacerých krajinách sveta.

To však nie je všetko. Nemecké a švajčiarske cesty už vodíkové kamióny Xcient. Obe vozidlá používajú vodík na výrobu elektrickej energie pomocou palivových článkov. Sú to teda v skutočnosti elektromobily s „malou vodíkovou elektrárňou.“ Toto riešenie je funkčné a mimoriadne praktické najmä v nákladnej doprave.

Supersilný vodíkový motor prekvapí parametrami aj výkonom. Nový spaľovací motor so vstrekovaním vodíka má mať výkon 300 kW a krútiaci moment 1 700 Nm. Ide o motor určený pre nákladné autá a autobusy.

Čo je hlavnou zvláštnosťou nového princípu? Vodík je možné použiť aj iným spôsobom – spaľovaním v klasickom piestovom motore. To je nový prístup, ktorý Hyundai považuje za ideálny pre sektory, ktoré sa dekarbonizujú pomocou batérií ťažšie ako v segmente osobných áut. Nový spaľovací motor pre kamióny a autobusy bude tak prevratným riešením, ktoré opäť zmení pohľad na možnosti pohonu.

Čo je najväčšou výhodou tohto spôsobu pohonu? Nevyžaduje takú čistotu vodíka ako palivové články. Ohlásený agregát má disponovať výkonom 300 kW a krútiacim momentom 1 700 Nm pri 2 000 otáčkach za minútu. Aké odpady vznikajú pri tomto spôsobe pohonu? Ďalšia významná výhoda. Jediným odpadom je vodná para.

Vodík je pre spaľovací motor dôležitý, týmto spôsobom dokáže predĺžiť život spaľovacích motorov. Sektor nákladnej dopravy sa tak vyhne prechodu na oveľa drahšiu technológiu s batériami, ktoré neposkytujú úžitkovým vozidlám dostatočný dojazd.

Vodíkové kamióny jazdiace v Kalifornii, ktoré vznikli spoluprácou so spoločnosťou Kenworth, rovnako ako Hyundai Xcient využívajú palivové články, sú drahšie a vyžadujú superčistý vodík. Ako sa táto stratégia osvedčí, ukážu testy v reálnej premávke.

 

Zdroj: hyundai.com

Zdroj foto: hyundai.com

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Hyundai novinka - Supersilný vodíkový pohon