Jarné upratovanie by nemalo obísť ani vášho štvorkolesového miláčika.
Že pravidelne vysávate interiér, utierate prach a z času na čas auto umyjete, prípadne navštívite umývačku je síce pekné, ale údržba po náročnej sezóne, akou zima rozhodne je, si zväčša pýta viac. Týmto veciam by ste rozhodne mali venovať pozornosť:
Pneumatiky
Keď teploty stabilne stúpnu, prichádza čas na prezúvanie pneumatík. Ešte predtým, ako sa však do toho pustíte, skontrolujte hĺbku dezénu na letných gumách. Tá by nemala byť menšia ako 1,6 mm. Riadiť sa pri tom môžete aj samotným vekom pneumatík. Letné gumy by vám mali vydržať 4-5 rokov, pri zimných rátajte s maximálnou trvanlivosťou 4 roky. V prípade, že ste stavili na celoročné gumy, máte o starosť menej. Treba však myslieť na to, že celoročky zvyšujú spotrebu, hlučnosť a oproti letným gumám sa predlžuje aj brzdná dráha.
Podvozok
Podvozok dostáva v zime poriadne zabrať. Kamienky, výtlky, soľ a ďalšie chemické i mechanické faktory môžu na ochrannej vrstve podvozku zanechať škody. Najviac trpí pruženie, uloženie tlmičov, ale aj homokinetické kĺby či čapy. Chybu nespravíte, ak po zime dáte skontrolovať geometriu.
Karoséria
Pokiaľ sa vám počas zimy stalo, že vám kamienky na ceste poškriabali lak, je pravdepodobné, že jazda po posolenej, či inak chemicky upravenej a zároveň stále zasneženej/zľadovatelej vozovke sa podpísala práve na spomínaných poškriabaných častiach vo forme korózie. Je dobré, ak svojmu miláčikovi naordinujete antikoróznu ochranu, opravy laku, dôkladné umytie a navoskovanie karosérie.
Stierače
Zima je náročným obdobím aj pre stierače. Kombinácia tuhých mrazov a soli často spôsobuje, že po zime stierače viac špinia, ako stierajú. Výmena stieračov, respektíve gumy na stieračoch, je technicky i finančne nenáročná.
Kvapaliny
Nemrznúcu zmes v ostrekovačoch môžete po zime vymeniť za klasický letný variant, ktorý si lepšie poradí s hmyzom. Skontrolovať by ste mali aj chladiacu zmes, brzdovú kvapalinu či olej.
Klimatizácia
Pribudajúce teploty dajú postupne zabrať aj klíme. Tá by sa mala vyčistiť - odporúčame sa však v tomto smere obrátiť radšej na špecialistov. Nadchádzajúca peľová sezóna zas vyžaduje výmenu peľového filtra. Ten by sa mal meniť zhruba každých 6 mesiacov.
Brzdy
Soľ v kombinácii s vlhkosťou môže koróziou ohroziť alebo poškodiť aj brzdový systém, preto je po zimnej sezóne dôležitá aj kontrola a testovanie bŕzd .
Ak nemáte čas, prípadne si na kompletnú údržbu svojho auta po zime sami netrúfate, môžete využiť služby autoservisov. Pravidelná starostlivosť o automobil vám môže výrazne pomôcť pri predaji a navýšiť aj hodnotu automobilu, dobre udržiavanému autu sa určite poteší aj kupujúci.
Zdroj: Autobazar.SK