Síce šetrí palivo, no motor pri tom doslova trpí.
Štartovanie pomocou tlačidla start-stop je pohodlné, o tom niet pochýb a má ho takmer každé modernejšie auto. Samozvané vypínanie a zapínanie motora na základe monitorovania situácie a spôsobu správania vodiča však nemusí byť úplnou výhrou. Systém je síce pohodlný, po vypnutí motora stačí stlačiť spojku, zaradiť rýchlosť a máte znovu naštartované, z čoho pramení spomínané šetrenie paliva napríklad pri jazde križovatkami a zastavovaní na semafóroch.
Systém start-stop má však množstvo úskalí. Okrem iného vplýva na životnosť samotného automobilu či zdržovanie pri rozjazde. Časté štartovanie a vypínanie má výrazný vplyv na opotrebovanie motora. Pri "normálnom" štartovaní motor počas svojej životnosti prežije priemerne 50 000 naštartovaní a vypnutí motora. Pri systéme stat-stop je toto číslo až desaťnásobne vyššie! Motor sa naštartuje a vypne až 500 000 krát. To už je skutočne vysoké číslo, ktoré má na životnosť aj chod motora veľký vplyv.
V súčasnosti však neexistuje agregát, ktorý by takéto nadmerné používanie dokázal zvládnuť bez ujmy. Výrobcovia systému sa snažia stále vyvíjať modernejšie technológie, ktoré by váš automobil mali "šetriť". V hre je momentálne výroba nového materiálu, ktorý by mal zabezpečiť ložiská s lepšími mazacími schopnosťami, čím by bolo možné dosiahnuť lepšej odolnosti pri opakovanom štartovaní a vypínaní motora. Druhou novinkou, ktorá sa už dostala na trh, sú oleje inšpirované závodnými olejmi, ktoré majú výrazne lepšie vlastnosti. Ich častice by mali znížiť trenie a naopak zvýšiť trvanlivosť olejového filmu.
Start-stop systém je tak pohodlím, ktoré však máte na úkor životnosti vášho motora.
Zdroj: Autobazar.SK