Motor, ktorý vyrába snáď každá automobilka, patrí dnes medzi najrozšírenejšie na svete. Viete však, prečo ho nájdeme v Kodiaqu, Arteone či Volve XC90?
V benzínovej alebo dieselovej podobe - dvojlitrový štvorvalec patrí v súčasnosti medzi najviac produkované motory takmer v každej automobilke. Hoci sa stále vyrábajú aj iné objemy, pre štvorvalec je ideálny dvojliter. Dôvod je jednoduchý - 500 cm3 na valec so zdvihom väčšej dĺžky, ako je priemer vŕtania, čo je takzvaná nadštvorcová spaľovacia komora, je pre motory s vnútorným spaľovaním ideálny pomer.
Prišli na to výskumníci jednej nemeckej univerzity, a zistili aj to, že takýto tvar a veľkosť spaľovacej komory minimalizuje pomer povrchu k objemu pri pohybe piestov smerom nahor. Vďaka tomu sa menej energie vo forme tepla stratí chladiacou kvapalinou a viac je využité k stlačeniu piestu nadol. Motor je kratší, no zato vyšší.
Tieto "nadštvorcové" motory majú nižšie otáčky, tým pádom nižší maximálny výkon v prospech vyššieho točivého momentu. Tento spôsob pohonu je viac ako vhodný pre poháňanie niečoho ťažkého - teda pre automobil ideál. Pokiaľ však máte preplňovaný dvojlitrový štvorvalec, má takýto motor potenciál atmosferického šesťvalca, ktorý je vhodný aj na každodenné jazdenie.
Zdroj: Autobazar.SK