Benzínový motor so spotrebou ako diesel? Vraj je to možné!

Britskí inžinieri prišli s revolučným ovládaním ventilov. Vďaka tomu sa zabezpečí benzínovým motorom spotreba naftových.  

Tomuto systému hovoria IVA z anglického Intelligent Valve Actuation, v preklade: inteligentné ovládanie ventilov. Systém IVA dokáže ovládať ventily nezávisle od seba. Podľa autorov konceptu je to väčšia revolúcia, ako nahradenie karburátora vstrekovaním.

Motory sú dnes vyrábané s rôznymi elektronickými komponentmi. Riadiaca jednotka, ale aj plyn, zapaľovanie, vstrekovanie paliva a mnoho ďalších. Čo však stále zostáva mechanické je ventilové ústrojenstvo – jeho časovanie, zdvih a doba otvorenia v spojení s valcami. Takéto spojenie je navyše závislé na spolupráci rozvodového remeňa a reťazcov s kľukovým a vačkovým hriadeľom.

V tom spočíva slabina z hľadiska spotreby, aj výkonu. Motory budú vždy orientované buď na výkon vo vysokých otáčkach alebo na spotrebu v nízkych a stredných otáčkach. Do úvahy ale treba zobrať aj zaťaženie motora.

Briti prichádzajú s ventilovým ústrojenstvom, ktoré nebude mať mechanickú väzbu. Ventily budú digitálne riadené elektromotormi, čo zaisťuje možnosť plného riadenia ventilov podľa potreby. Zjednodušene povedané, elektronická hlava motora bude riadiť otvorenie a zatvorenie ventilov.

Benzínový motor so spotrebou ako diesel? Vraj je to možné!

IVA je variabilný systém. Okrem iného môže nahradiť škrtiacu klapku. Rozpätie otvorenia ventilov je od desatín milimetra zdvihu až po plný zdvih. Tiež môže nechať ventily zavreté úplne a vypínať jednotlivé valce, napr. pri nižšej záťaži.

IVA je systém určený pre bežné benzínové motory a má umožniť zníženie spotreby a emisií o 15 – 20%, spolu s nárastom výkonu. Benzínový motor má tak vykazovať spotrebu naftového motora a stále ponúkať všetky výhody benzínu.

Variabilita systému nie je jeho jediným prínosom. Odpadne tiež starosť o výmenu rozvodov, pretože žiadne nebude treba. Na druhú stranu, v prípade chyby ovládacieho softwéru, či chyby v niektorom z elektromotorov, ktoré otáčajú vačkový hriadeľ, hrozí poškodenie motora rovnako, ako pri roztrhanom rozvodovom remeni.

Zdroj: Autobazar.SK, YouTube

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Benzínový motor so spotrebou ako diesel? Vraj je to možné!