Britskí inžinieri prišli s revolučným ovládaním ventilov. Vďaka tomu sa zabezpečí benzínovým motorom spotreba naftových.
Tomuto systému hovoria IVA z anglického Intelligent Valve Actuation, v preklade: inteligentné ovládanie ventilov. Systém IVA dokáže ovládať ventily nezávisle od seba. Podľa autorov konceptu je to väčšia revolúcia, ako nahradenie karburátora vstrekovaním.
Motory sú dnes vyrábané s rôznymi elektronickými komponentmi. Riadiaca jednotka, ale aj plyn, zapaľovanie, vstrekovanie paliva a mnoho ďalších. Čo však stále zostáva mechanické je ventilové ústrojenstvo – jeho časovanie, zdvih a doba otvorenia v spojení s valcami. Takéto spojenie je navyše závislé na spolupráci rozvodového remeňa a reťazcov s kľukovým a vačkovým hriadeľom.
V tom spočíva slabina z hľadiska spotreby, aj výkonu. Motory budú vždy orientované buď na výkon vo vysokých otáčkach alebo na spotrebu v nízkych a stredných otáčkach. Do úvahy ale treba zobrať aj zaťaženie motora.
Briti prichádzajú s ventilovým ústrojenstvom, ktoré nebude mať mechanickú väzbu. Ventily budú digitálne riadené elektromotormi, čo zaisťuje možnosť plného riadenia ventilov podľa potreby. Zjednodušene povedané, elektronická hlava motora bude riadiť otvorenie a zatvorenie ventilov.
IVA je variabilný systém. Okrem iného môže nahradiť škrtiacu klapku. Rozpätie otvorenia ventilov je od desatín milimetra zdvihu až po plný zdvih. Tiež môže nechať ventily zavreté úplne a vypínať jednotlivé valce, napr. pri nižšej záťaži.
IVA je systém určený pre bežné benzínové motory a má umožniť zníženie spotreby a emisií o 15 – 20%, spolu s nárastom výkonu. Benzínový motor má tak vykazovať spotrebu naftového motora a stále ponúkať všetky výhody benzínu.
Variabilita systému nie je jeho jediným prínosom. Odpadne tiež starosť o výmenu rozvodov, pretože žiadne nebude treba. Na druhú stranu, v prípade chyby ovládacieho softwéru, či chyby v niektorom z elektromotorov, ktoré otáčajú vačkový hriadeľ, hrozí poškodenie motora rovnako, ako pri roztrhanom rozvodovom remeni.
Zdroj: Autobazar.SK, YouTube