Je váš motor vhodný na čipovanie? Čo vám to môže priniesť?

Všetci chceme od nášho auta rýchlosť, pružnosť a čo najmenšiu spotrebu. Docieliť to môžeme aj s pomocou čiptuningu.

Sériové motory nás dokážu v našich tátošoch svojim výkonom nudiť. Preto hľadáme spôsoby, ako to zmeniť. Riešením môže byť čiptuning motora. S ním sú späté rôzne fámy a otázky. Pre aké motory je čiptuning vhodný a aké to má výhody, či nevýhody? Na to vám odpovieme v nasledujúcich riadkoch.

Čo je to čiptuning?

Pri čiptuningu motora sa upravuje softwér riadiacej jednotky. Pomocou tejto úpravy sa menia alebo pozmeňujú parametre motora. Tie sú pri každom motore individuálne. Sú totiž závislé od typu motora, roku výroby, softvéru riadiacej jednotky, od typu prevodovky a technického stavu auta. Podmienkou čiptuningu je, aby bol motor riadený elektronickou riadiacou jednotkou (ECU) a bol v dobrom technickom stave.

Čo urobí čiptuning s motorom?

Čiptuningom sa odstráni oneskorená reakcia plynového pedála a odozva motora. Pri automatických prevodovkách sa minimalizujú hluché nerozhodné režimy. Krútiaci moment motora sa posunie do nižších otáčok. To znamená, že motor bude viac ťahať a oveľa skôr, ako ste boli zvyknutí.

Bežné auto vychádza z výrobnej linky s nastaveným využívaním motora na 60-80%. Vďaka tomu je možné zvýšiť jeho výkon. Pri optimalizácii softwéru sa ale výkon nenastavuje na 100%. Zvýši sa len do takej miery, aby auto spĺňalo emisné normy a nepoškodil sa motor. Vďaka tomu sa výrazne nezníži životnosť motora.

Pre aké motory je čiptuning vhodný?

Pri každom type motora sú zmeny individuálne. Obyčajne sa zvýši krútiaci moment v nízkych a stredných otáčkach. Pri maximálnych otáčkach sa hodnota nárastu znižuje.

Pri atmosferických benzínových motoroch nie je nárast výkonu veľmi veľký, ale v prevádzke je zvýšenie výkonu citeľné. Spôsobuje to najmä zvýšenie a posun krútiaceho momentu k nižším otáčkam. Auto je silnejšie a má lepší rozbeh, najmä pri nižších prevodových stupňoch. Zvýšenie výkonu je teda asi o 1-10 % zo sériovej hodnoty.

Podobne pre benzínové motory a motory s LPG, nie je nárast výkonu príliš vysoký. Vodič, ktorý svoje auto dobre pozná, po úprave zistí, že zospodu ožilo. Nárast výkonu je najmä na prvých troch prevodových stupňoch. Spôsobuje to zvýšenie a posun krútiaceho momentu k nižším otáčkam.

Pri hladkých diesloch je úprava možná len pre 2 motory od VW Group. Sú to verzie 1,9 SDI a 2,0 SDI. Iným motorom bez turba výkon nemožno upraviť. Podobne, ako aj na atmosferických benzínových motoroch, je hodnota úpravy blízka sériovým hodnotám.

Benzínové motory s turbom alebo kompresory, pocítia po úprave evidentný nárast výkonu prakticky okamžite. Nárast výkonu je výrazný na všetkých prevodových stupňoch. Spôsobuje to opäť zvýšenie a posun krútiaceho momentu k nižším otáčkam.

Ak sa povie čiptuning, myslí sa tým čiptuning turbodieselových motorov. Motory – TDI sú konštruované s takými rezervami, že pokiaľ nie je riadiaca jednotka výrobcom blokovaná, môžete si pokojne k pôvodnému výkonu po úprave pripočítať 15-23 % výkonu navyše.

Výhody čiptuningu

Prvou výhodou úpravy motora je jeho vyšší výkon, čo sa prejavuje v skoršom nástupe krútiaceho momentu. Rýchlejšie sa auto rozbieha a rýchlejšie zrýchľuje.

Druhou výhodou je lepšie spotreba. Práve spotreba ale závisí od štýlu jazdy. Pri načipovanom aute to platí dvojnásobne. Ak sa jazdí na vyšší výkon, znamená to väčšiu spotrebu paliva. Sú ale praktiky, s ktorými dokážete správne jazdiť a tie vám poradia pri úprave rovno v garáži.

Treťou výhodou je, že čipovanie nie je mechanický zásah do motora. Motor sa nemusí rozoberať, nepotrebuje špeciálne diely, všetko sa to deje cez počítač.

Štvrtou výhodou je, že motor po čipovaní nepotrebuje špeciálnu starostlivosť. Stačí dodržiavať pravidelné prehliadky a výmeny oleja. Pokiaľ jazdíte na tzv. intervaly LONG LIFE, odborníci odporúčajú navštíviť servis skôr. Dôvodom je vyššie tepelné zaťaženie motora.

Piatou výhodou je, že ak navštívite profesionálne pracovisko, vaše auto nestráca záruku. Ide totiž o programátorský zásah.

Šiestou výhodou je, že na bežných automobiloch, ktoré sú technicky v poriadku, nemusíte meniť žiadne komponenty. Tie podliehajú námahe bežného užívania. Potreba vymeniť ich nie je spôsobená úpravou motora, ale bežným používaním a opotrebením. To znamená, že ak si po úprave jazdu začnete viac užívať, motor bude potrebovať o niečo viac pozornosti.

Nevýhody čipovania motora

Jednou a základnou nevýhodou je neprofesionálny prístup. Ten môže vášmu motoru ublížiť. Pri čipovaní motora sú dôležité hodnoty výkonu, s ktorými sa pracuje, a na ich zistenie potrebujete špecializované pracovisko. Ak vám niekto ponúkne načipovanie motora niekde na parkovisku, je tam veľké riziko.

Môže sa motor vrátiť do pôvodného stavu?

Pokiaľ spoločnosť, ktorá vám vylepšila motor, archivuje váš pôvodný softvér, je možné kedykoľvek vrátiť riadiacu jednotku do pôvodného stavu, ako bola pred úpravou. To môžete využiť napríklad, ak sa rozhodnete auto predať.

Vytunovanie motora má svoj zmysel. Lepšia akcelerácia a lepšie zrýchlenie auta môžu byť kľúčové v niektorých kritických situáciách. Pozrite sa, ako také čipovanie vyzerá.

Zdroj: Autobazar.SK, YouTube

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Je váš motor vhodný na čipovanie? Čo vám to môže priniesť?