Vedeli ste, že na Slovensku sa vyrábajú formuly? Unikátne prototypy, ktoré vyhrávajú súťaže a na automoto akcii ich neprehliadnete, pochádzajú zo Zvolena.
Ak o niečom snívate, smelo sa do toho pustite. Pokiaľ je chuť a vôľa, môže sa váš sen premeniť na skutočnosť. Otec a syn boli dlho nadchnutí talianskou formulou Monza 875, založenej na základe Fiatu 500. Hit 70. rokov ponúkal možnosť jazdiť preteky aj mladým jazdcom za nízke náklady. Po prvom pokuse vyrobiť vlastný automobil, prišiel úspešný projekt v podobe výroby formuly. Originál, slovenskej, zo Zvolena, od Matuškovcov. Práve to ich inšpirovalo k výrobe vlastného pretekárskeho automobilu, ktorým bola pochopiteľne taktiež formula, v modernejšom šate s kúskom retra.
"Vedeli sme, že ako základ poslúži nám dobre známy Fiat 126 a bola nejaká predstava o konštrukcii a dizajne. Vyrobiť to všetko a skĺbiť to dokopy nebolo ľahké, treba si uvedomiť, že i keď proces schvaľovania pre motoristický šport je iný, ako pre cestnú premávku, i tak vozidlo musí spĺňať konkrétne technické a bezpecnostné predpisy, aby mohlo jazdiť legálne v rámci Majstrovstiev SR v pretekoch automobilov do vrchu."
Vďaka jedinečnému dizajnu, ktorý nekopíruje formuly F1, je slovenská formula s nádychom retra skutočným unikátom. Počas dvoch náročných rokov, niekoľkých stovkách hodín strávených v dielni vyšla na svetlo sveta. Dnes si ju môžete dokonca kúpiť ako hotovú formulu na kľúč, alebo ako "rolling chassis", kde je všetko okrem motora a prevodovky a poskladať si ju sami. Takisto si môžete zaobstarať aj papierový model formuly. Ak ste ešte slovenskú formulu nevideli naživo, okrem pretekov do vrchu ju môžete stretnúť aj na rôznych iných akciách a automoto podujatiach, o ktorých pravidelne informujú na facebooku.
Nápad postaviť formulu sa niesol najmä v duchu spolupráce s mladými, možno budúcimi nádejnými pretekármi. Vďaka blízkemu vzťahu s Technickou Akadémiou vo Zvolene, kde otec aj syn študovali, sa rozhodli pre vytvorenie motoristickej krúžkovej činnosti.
"Krúžok funguje na škole druhým rokom v pilotnom režime, hľadáme ako ho vylepšiť a pomaly sa profiluje krúžok i my. Krúžok a idea je svojou podstatou mierená na stredné školy, keďže Technické Univerzity už majú možnosť zapojiť sa do projektu s podobným zameraním v celosvetovom meradle (formula student). Aktuálne pracujeme na novom koncepte krúžku, ktorý by sme boli schopní ponúknuť a viesť na každej technickej strednej skole v BB kraji, ale nechcem predbiehať, keďže táto idea je zatiaľ iba v zárodku."
Pre študentov by bolo atraktívne, keby ho viedol namiesto učiteľa človek z praxe, teda pretekár. Najväčším problémom skvalitnenia tohto krúžku je práve nedostatok financií, no čas investovaný do budúcich generácií pretekárov, či dokonca samotných vývojárov slovenskej formuly sa určite v dobrom ozkadlí na celom projekte. Momentálne sa formuly stále testujú, vylepšujú a hľadajú svoje hranice. Okrem formuly, na ktorej jazdí syn, Matuškovci pod svoje krídla zobrali aj Kit Car Fiat 126 CC Zero, pôvodom z Anglicka, na ktorom jazdí otec a ktorých bolo vyrobených len 21 kusov.
Ako jazdci sú na formuli, ktorá má pri 8000 otáčkach presne 46 koní, už zabehnutí. Mladší z Matuškovcov by chcel v najbližších rokoch prestúpiť do Formule 3, keďže unikátny prototyp je určený skôr pre začiatočníkov.
" Naša formula je aj kvôli menšiemu výkonu koncipovaná ako náradie pre začiatočníkov. Pilotáž formule, i keď takejto "slabej", je úplne iná ako pri normálnom aute, veľa ľudí si neuvedomí, aký adrenalín je pozerať z kokpitu na zvodidlo vo výške očí, a že keď sa niečo stane, ide pilotovi o hlavu, doslova... A navyše, formula nemá prakticky žiadne deformačné zóny."
Zdroj:
Text: Autobazar.SK, Martin Matuška
Foto: matuskamotorsport.sk












