Milovníci rýchlych automobilov iste dobre poznajú svet F1. Mená ako Hamilton, Verstappen, Leclerc, Alonso asi nikomu z nadšencov motošportu netreba predstavovať. A potom tu máme legendy ako Schumacher, Senna, Prost, Fittipaldi či Lauda. Práve posledne menovaný pilot v dobe svojej najväčšej slávy polarizoval spoločnosť. Všetci žasli nad jeho jazdeckým talentom, no svojou chladnokrvnosťou a pomerne odmeraným vystupovaním nebol úplne miláčikom tribún. Všetkých však zomkla jeho nehoda v Nemecku 1976 a všetkým šlo len o to, aby u nej vyviazol bez následkov. Napriek zjazveniu a poškodeniu tváre sa Lauda na pretekárske trate vrátil a opäť patril k najväčším velikánom svojej doby. Na predaj sa objavila aj zaujímavosť, ktorá s ním priamo súvisela.
Monopost F1 avšak iný, ako si myslíte
Občas sa na predaj dostanú naozaj exkluzívne a zaujímavé kúsky zo sveta automobilov. Monoposty F1 patria bezpochyby k tým najväčším exkluzivitám vôbec. Veď ktorý milovník F1 by nechcel jeden ozajstný monopost aj vlastniť? Žiaľ takéto výstrelky sú len výsadou horných desaťtisíc. Kúpa funkčného monopostu F1 je pre bežného smrteľníka naozaj len v rovine fantázie. Na portáli catawiki.com sa však objavil kúsok, ktorý sa predal za prekvapivo rozumnú čiastku.
Zdroj foto: catawiki.com
Dôvod je jednoduchý. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide o naozaj mimoriadne zachovalý monopost Ferrari 312 T2 z roku 1976. Lenže to nie je celkom tak. Jedná sa totiž o zmenšenú verziu v mierke 1/2. Presne tak, v tejto dobe vznikali aj takéto zmenšeniny ako populárny zberateľský predmet. V tomto prípade ide o zmenšeninu auta pre sezónu 1976, v akom mal Lauda aj spomínanú nehodu. Šlo o upravenú verziu Ferrari 312 T z predošlého roku 1975. Zaujímavosťou je, ako dlho na šampionáte monopost 312 T2 pôsobil na okruhoch. Dnes je bežné, že tímy každý rok prinášajú inovovanú verziu. Ferrari 312 T2 však slúžilo nielen počas sezóny 1976, absolvovalo aj celú sezónu 1977 a dokonca aj úvodnú dvojicu pretekov sezóny 1978. V službe tak bol tento monopost cez 2 roky!
Zdroj foto: catawiki.com
O výrobu zmenšeného modelu sa postarala spoločnosť Italy Car, ktorá však neskôr zbankrotovala. Zaujímavosťou je, že na celom svete vzniklo len 5 pôvodných originálnych modelov a potom ešte ďalšie 2 zmontované, tie však už neboli originálom. Prvý kúsok z edície 5 monopostov dostala dcéra majiteľa firmy Italy Car. Ten druhý zakúpi sám Niky Lauda, ktorého číslo 11 zdobilo aj tento zmenšený monopost. Je možné, že ho kúpil pre svojho syna, no možno to mal ako zámienku, aby si ho mohol zadovážiť pre seba. Je to niečo, ako keď otec kúpi pre svojho 2 ročného synčeka hernú konzolu. Každému je okamžite jasné, pre koho tá konzola je naozaj. Zaujímavosťou tohto kúsku je aj fakt, že napríklad pneumatiky či volant sú od tých istých dodávateľov, ktorí mali na starosti skutočný monopost F1. V tomto prípade hovoríme o spoločnostiach Goodyear a Momo. Pod kapotou tohto modelu v mierke 1/2 je motor s objemom 60 centimetrov kubických, ktorý s približne 100 kg vážiacim vozidielkom dokázal vyvinúť rýchlosť 60 km/h. Takže málo to rozhodne nebolo. Očividne ide o niečo, čo by sa dalo označiť za vysnívanú hračku všetkých detí. Je tu dvojrýchlostná prevodovka a spiatočka, hydraulické kotúčové brzdy, sklolaminátová karoséria. Autíčko je údajne technicky v perfektom stave a všetko funguje presne tak, ako má. Nuž a predpokladaná cena, za ktorú sa vydraží je v rozmedzí 30 000 € - 36 000 €, čo je vzhľadom na unikátnosť a vzácnosť tohto kúsku naozaj zaujímavá čiastka
Zdroj foto: catawiki.com
Zdroj foto: catawiki.com
Zdroj foto: catawiki.com