Rebríčky predajnosti nových áut sú naozaj zaujímavou sondou do myslenia kupujúcich. Je jedno, či sa jedná o rebríček predajnosti na úrovni krajiny či celej Európy, vždy sa dá medzi riadkami vyčítať niečo zaujímavé. Napríklad predaje áut za prvý polrok ukazujú, že v Európe hrajú prvé husle hlavne cenovo dostupnejšie autá. Ide ale o vývoj, aký bol povedzme pred dekádou totálne nemysliteľný.
Golf už nie je kráľom
Rebríčky predajnosti sú niečím, kam sa chce s čo možno najväčším počtom modelov umiestniť každá automobilka. Ideálne na úplnom špici. Vrchol rebríčkov predajnosti dlhodobo okupoval Golf, portál jato.com však priniesol výsledky, ktoré to menia. Minimálne v prvom polroku 2024 Golf o dominantné postavenie prišiel.
Rumun, ktorého nikto nechce?
Automobilka Dacia si prešla veľmi zaujímavým historickým vývojom. V minulosti bola predovšetkým v krajinách východného bloku pomerne hojne zastúpená a populárna. Ešte v 90-tych rokoch ste jej autá mohli stretávať aj na našich cestách. Potom nasledoval pád a Dacia sa stala súčasťou histórie. Jej znovuzrodenie prinieslo mnohé kontroverzie. Veľa ľudí pozeralo na Daciu skrz prsty, predovšetkým zásluhou jej minulosti, ktorá toho nemala s kvalitou veľa spoločného. Iste, príchod automobilky bol v zásade očakávaný, šlo o naozaj lacné autá, ktoré kvalitatívne nikdy neboli úplná top trieda, no zároveň to kompenzovala extrémne zaujímavá cena. Na mnohých trhoch šlo celkovo o najdostupnejšie nové auto vôbec a predaje začali pomaly rásť a rásť. No nikto by si nepovedal, že bude Dacia dominovať rebríčkom predajov. Doba sa ale vyvíja, žiaľ náklady na život pre mnohých ľudí rastú rýchlejšie, ako ich mzdy. Napriek tomu, že v minulom roku u nás rástli nominálne mzdy o 9% ročne a po zohľadnení inflácie bol reálny rast 5,6%, pre mnohých ľudí je to len štatistika, ktorú v peňaženke vôbec nepociťujú. Ba naopak. Nemusíte mať ale obavy, nie sme v tom ako jediná krajina. Podobné problémy sa v zásade riešia naprieč celou Európou. A odzrkadľuje sa to aj na predajoch.
Zdroj foto: autocar.co.uk
Nižšie nájdete poradie najviac predávaných modelov s celkovým počtom predaných kusov za posledný polrok a percentuálnym nárastom oproti minulému roku.
1. Dacia Sandero - 143 596, +16 %
2. VW Golf - 126 993, +43 %
3. Renault Clio - 114 623, +15 %
4. VW T-Roc - 111 381, + 0%
5. Peugeot 208 - 107 097, +1 %
6. Škoda Octavia - 102 945, +25 %
7. Citroën C3 - 102 304, +50 %
8. Tesla Model Y - 101 181, +26 %
9. Toyota Yaris Cross - 99 694, +3 %
10. Toyota Yaris - 93 576, +10 %
Zdroj foto: autocar.co.uk
Bližší pohľad odhalí niekoľko zaujímavostí. Ten najzreteľnejší je, že najpredávanejším autom je tá vôbec najlacnejšia Dacia. Tento výsledok len dokazuje, že ľudia míňajú peniaze skôr na iné veci. To, aby nepotrebovali mať lepšie autá a skvelú výbavu navyše asi pravdou nebude, problémom bude prievan v peňaženkách. Na druhom mieste je tradičný víťaz, Golf. Pri ňom je zaujímavý medziročný nárast predajov, tie poskočili až o závratných 43%! V TOP10 tu ale nemáme v zásade žiadne drahšie auto. Predstaviteľmi strednej triedy sú v zásade len Octavia a Tesla Model Y. Napriek rastúcej popularite SUV tu napríklad nie je žiadne naozajstné. Toyotu Yaris Cross na 9 mieste za skutočné SUV považovať ani nemôžeme, VW T-Roc na štvrtej priečke je tiež skôr len trošku vyššou kompaktnou dizajnovkou ako plnohodnotným SUV. Uvidíme, aké budú výsledky na konci roka, no je pravdepodobné, že budú viac-menej kopírovať súčasný vývoj, zlaté tehly asi nikto v rámci Európy nebude rozdávať. A ak je pre vás zaujímavé aj jazdené Sandero, po nejakom atraktívnom kúsku sa poobzerajte aj na nasledovnom ODKAZE.
Zdroj foto: autocar.co.uk
Zdroj foto: autocar.co.uk
Zdroj foto: autocar.co.uk