O elektromobiloch sa toho už popísalo viac než dosť. Čím je ich na cestách viac, tým väčšiu hodnotu majú skúsenosti ich užívateľov, nakoľko tu máme aj nejakú dlhodobejšiu vzorku. A žiaľ sa ukazuje v plnej kráse to, čo sa kedysi len predpokladalo. Elektromobily nie sú ani tak ekologické, ako si ich obhajcovia navrávajú, ani tak ekonomické, hlavne kvôli degradácií batérie, ktorej výmena je stále extrémne drahá. Ak by batéria vydržala povezdme 20 rokov, nikto by vysokú cenu jej výmeny možno až tak neriešil. Lenže takéto batérie vydržia v dobrej kondícií výrazne menej a týka sa to hlavne Tesly.
Po 3 rokoch tretina kapacity fuč?
Predstavte si, že si kúpite auto so 60 litrovou nádržou a po 3 rokoch do nej budete môcť tankovať maximálne len 40 litrov. Že by si takéto auto nikto nekupoval? Samozrejme. Elektromobily s rovnakým problémom si ale ľudia napriek tomu kupujú. Portál recurrentauto.com poukázal na degradáciu batérií konkrétne v prípade značky Tesla. Je to logické, nakoľko Teisel sa predáva najviac a každá štúdia má vyššiu výpovednú hodnotu v prípade väčšej vzorky. A výsledky znalých neprekvapia a obhajcov elektromobility rozhodne nepotešia.
Zdroj foto: recurrentauto.com
Tesla dáva na svoje autá záruku v dĺžke 8 rokov alebo 160 000 km. Táto záruka sa týka batérie, konkrétne toho, že po 8 rokoch alebo 160 000 km neklesne jej kapacita pod 70% pôvodnej kapacity. Lenže realita je o čosi odlišnejšia. V štúdií bolo 12 198 Tesiel Model 3 a Model Y a po 3 rokoch mali v priemere zostávajúcu kapacitu batérie na úrovni 64% percent z dojazdu. Skúmala sa ešte jedna vec, percento vozidiel, ktorým už bola ich batéria vymenená. Pri kúskoch vyrobených po roku 2016, teda s vekom menej ako 8 rokov bola batéria vymenená v 1% z automobilov. No a pri autách vyrobených pred rokom 2016 to bolo už 15% automobilov! Je tu vidieť extrémne vysoký nárast. Ten je spôsobený nelineárnym priebehom starnutia batérií. Obvykle im po kúpe výrazne prepadne maximálna kapacita, ktorá sa potom stabilizuje a je relatívne stabilná, respektíve klesá len veľmi pomaly. Toto stabilné obdobie trvá niekoľko rokov, obvykle to stačí do konca 8 ročnej záruky. A potom nasleduje druhý prudký pokles kapacity, ktorý býva obvykle fatálny a po tomto prepade ostane zostávajúca kapacita tak nízko, že používanie je pre väčšinu vodičov už prakticky nemožné. Čo s touto informáciou? Nuž, ak by ste kupovali ojazdenú Teslu, rozhodne sa vyhnite kúpe 7-8 ročných kúskov so stále dostatočnou zostávajúcou kapacitou. Čoskoro čaká ich batérie druhý výrazný pokles, ktorý pre vás môže znamenať neočakávanú investíciu do novej batérie
Zdroj foto: recurrentauto.com