Otestovali sme hothatche a vybrali ten najlepší (Hothatch of the Year 2019)

Ktorý hothatch je naozaj hot? Ktorý si vybrať? To je veľmi zložitá otázka plná subjektívnych pohnútok. Aj to je dôvod, prečo sme sa pripojili k redakciám Roadlife, Auto Motor a Šport, Autogrip, etrend a k Martinovi z Martina a porovnali päticu kandidátov na titul najlepšieho hothatchu.

Je jasné, že v porovnaní niektoré modely chýbajú. Ale je na to pár dôvodov. Focus ST v čase testu ešte na Slovensku nebol, aj keď by asi karty zamiešal. A Cupra Leon tiež nebolo možné v daný moment zohnať. Mercedes-AMG A35 je cenovo iná liga, podobne ako hothatch od BMW a Audi. Takže sme sa nakoniec dostali do výberu spomedzi piatich hothatchov, aj keď na štart šprintu sa s nimi postavil aj manuálny Golf GTI.

Foto: Autobazar.sk

Na štart sa ku zakladateľovi triedy teda postavil aj jeho brat z vyšších sfér, teda Golf GTI TCR. OKrem neho o titul zabojoval aj Hyundai i30N Performance, Renault Megane RS Trophy s manuálom a aj s automatom a Honda so svojim Civicom Type-R. Aké sú ich prednosti? Zhodnotíme si ich pekne podľa abecedy. Golf GTI hodnotiť veľmi nebudeme, lebo ten sa nezúčastnil ostatných testov, iba šprintu, za čo jeho majiteľovi patrí veľká vďaka a palec hore.

Honda Civic Type-R

Už druhá generácia Civicu Type-R, ktorá má prepĺňaný dvojliter je famóznym strojom. Má výkon 235 kW (320 k). Už na prvý pohľad vyvolá toľko reakcií ako máloktoré iné auto a máloktorý iný hothatch. Má naozaj extrémne tvarované detaily a zadné krídlo vyzerá minimálne ako zo stíhačky. Ak chcete niečo, čo hneď kričí o svojom potenciáli, tak toto je jednoznačná voľba.

Foto: Autobazar.sk

Po naštartovaní sa však prejavuje trochu tichšie ako by bolo adekvátne. Reálne má Civic Type-R najslabší zvuk. Ale to je asi jediná nevýhoda. Ku tejto triede patrí aj každodenná využiteľnosť. Na to má Civic najväčší priestor na zadných sedadlách a vizuálne najväčší kufor. Podvozok je trochu tuhší, ale stále sa s ním dá každodenne žiť. Svoje čaro ukazuje v momente, kedy mu začnete stúpať na krk. Delikátna manuálna prevodovka síce vyžaduje cvik a trochu jemnosti, ale na to sa dá zvyknúť. Práve Civic Type-R je neuveriteľne rýchly. Je presný a jazda v ňom dokáže vyhnať adrenalín do žíl.

Hyundai i30N Performance

Prvý pokus kórejského výrobcu o hothatch dopadol vynikajúco. Síce v teste figuroval Fastback, ale až tak veľmi sa nelíšia. Možno Fastback stratí nejakú desatinku na okruhu kvôli vyššej hmotnosti, ale niečo sa mu vráti vďaka lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Svojim výkonom 202 kW (275 k) verzie Performance má najmenšie šance na úspech, podľa papierových hodnôt.

Foto: Autobazar.sk

Reálne však ponúka extrémnu porciu zábavy. V šprinte nekončil posledný, na okruhu ale áno. Možno pár stotín pridali aj nie práve nové pneumatiky. Ale stále fungoval vynikajúco a ten zvuk, ktorým sa prezentoval bol jednoducho vynikajúci. Niekomu nemusí sadnúť tá modrá farba s červenými prvkami, ale má rally pôvod. Najväčším problémom auta je lacno pôsobiaci plast tiahnuci sa stredom prístrojovej dosky. Ale aftermarket vyriešil aj toto. Reálne nie je veľmi čo i30N Performance vyčítať. S naladením podvozku, brzdami a 300 koňmi by určite zamiešal karty ešte viac. Vlastne už teraz má výborné karty v rukách, lebo je najpredávanejším hothatchom na Slovensku.

Renault Megane RS Trophy EDC6

Renault Megane RS Trophy je medzi hothatchami pojem, lebo už niekoľkorát si ukorystil titul najrýchlejšieho hothatchu na Nürburgringu. Dokonca ho má aj najnovša verzia Trophy-R. Ale tá nie je taká obratná, lebo kvôli hmotnosti nemá natáčanie zadnej nápravy podvozku 4Control. A verte, práve toto natáčanie robí s autom divy. Môžete s ním zvládnuť schopne nielen Zelené peklo, ale aj lokálnu minitrať, kde bežne jazdia outdoorové motokáry.

Foto: Autobazar.sk

Megane RS má, na rozdiel od GT, iba šesťstupňový automat s dvomi spojkami, lebo sedmička proste nezvála krútiaci moment 1,8-litrového TCe. Ten dosahuje 420 Nm a výkon je 221 kW (300 k). Je to najvýkonnejšia verzia motora a ponúka brutálne zrýchlenie.

Renault Megane RS Trophy MT6

Manuál je lepší. Teda na okruhu bol rýchlejší, dokonca o 18 stotín sekundy. Vôbec to nie je relevantný údaj, ale aj napriek nie úplne dokonalému chodu manuálu viac ťahá do deja. Nie, Megane RS Trophy s automatom nie je zlý, ale zase, manuál má ešte jednu príjemnú vlastnosť. A nie je to spotreba, aj keď v reálnom svete je aj tá nižšia. Papiere stále tvrdia opak.

Foto: Autobazar.sk

S manuálom dokážete kedykoľvek spustiť streľbu z výfuku, čo pri automate vôbec nie je samozremé. Môžete tak rušiť v noci susedov, keď budete chcieť. Tak, či onak, Megane RS Trophy je až prekvapivo pohodlný aj na devätnásťpalcových diskoch, čo je dôsledkom použitia hydraulických dorazov. Rozdielom oproti automatu je aj nižší krútiaci moment, o 20 Nm. Akurát to vôbec nie je cítiť.

Volkswagen Golf GTI TCR

Zakladateľ triedy má naozaj drsnú verziu. Všetko je v nej dokonale spravené, všetko na stotiny milimetrov sedí, všetky diely puzzle do seba zapadajú. Na šprinte všetkých rozdrvil takým spôsobom ako keby nemal výkon 213 kW (290 k), ale minimálne 250 kW (340 k). Launch control zabral a DSG strieľalo jeden stupeň za druhým. Všetkých deklasoval o triedu minimálne. A vyhrával konštantne vo všetkých pokusoch. Podobne si viedol aj pri okuhovej skúške, akurát tam našiel premožiteľa z Japonska.

Foto: Autobazar.sk

Zaujímavejšie to bolo na bežných cestách. To, že je všetko dokonalé je fajn na výkony, ale zároveň Golf pôsobí trochu chladne a sterilne, najmä oproti manuálnemu Megane RS Trophy a i30 N Performance. Žeby nakoniec rýchlosť nebola všetko? Možno nie. Ale to neznamená, že je úplne nudný, emócie prichádzajú, ale úplne iné ako pri tých horkokrvnejších konkurentoch. Na každý deň môže byť úplne perfektný, bude mať aj naozaj nízku spotrebu. Ale zo všetkých piatich je jednoznačne najdrahší.

Výsledné hodnotenie

Je vlastne jedno, ktoré auto si vyberiete, ani s jedným nespravíte chybu. Najlepšie je vyskúšať všetky a vybrať si podľa vlastných subjektívnych dojmov. Alebo podľa časov na okruhu. My sme mali hodnotiacu skupinu zloženú z piatich sudcov a hodnotenie bolo veľmi jednoduché. Každý si spravil svoj rebríček a za prvé miesto bolo 5 bodov, za posledné bod. Do výsledného poradia dávame aj časy na okruhu v Centre bezpečnej jazdy na Slovakiaringu.

1. Hyundai i30N Performance (1:34,50)
2. Volkswagen Golf GTI TCR (1:33,16)
3. Renault Megane RS Trophy EDC6 (1:34,15)
4. Honda Civic Type-R (1:32,97)
5. Renualt Megane RS Trophy MT6 (1:33,97)

No a pre viac detailov a famózne zábery si pozrite najdlhšie video, ktoré kedy Martin z Martina vôbec spravil. Má 41 minút a stojí za pozretie.

Nachádzate sa tu:Autobazar.SK / Blog / Otestovali sme hothatche a vybrali ten najlepší (Hothatch of...